Direktlänk till inlägg 17 december 2007

Nära döden och Björns censur

Av Nandi - 17 december 2007 16:30

En otroligt händelserik dag måste jag säga! Den inleddes med en nära dödenupplevelse när vi såg på dom inspelade talen. Jag tror jag kan tala både för mig och Edvard när jag säger att det var något av det jobbigaste på länge. Att se sig själv var inget problem, men när väl Jevs tal kom blev situationen olidlig. Sittandes två och en halv meter ifrån Jev höll vi på att storkna när hans lustiga, konstiga och fantastisk kommiska forumuleringar återigen nådde våra öron. Vi gjorde allt vi kunde för att kväva våra skratt men Edvard var röd ända upp i hårbotten och själv höll jag på att äta upp min mössa som jag försökte dölja ansiktet i. Det måste sett otroligt roligt ut för mitt emot oss brast det för Anton och han fick ur sig ett skratt. Han bortförklarade det med att han tännkte på tidelag när han såg Edvard, men jag tror att dom flesta insåg vad vi egentligen skrattade åt. Hade moral-Säther sett oss hade vi gått en tidig död till mötes. Efter årets händelse välkomnades vi av en gigantisk äggmök i steffen-huset.


På håltimmen blev det pokerspelande med Björn, Edvard, Tom och vår kära Benjy. Edvard vann men tog segern som en man och gjorde sig inte lustig över den.


Nu kommer vi till det stora avslöjandet som Edvard försökte offentliggöra under Petters lektion. Som vi vet har Björn en förkärlek för censur och detta var inget undantag. Jag har fått höra att dom även censurerar sin otroligt komersiella blogg (har ingen reklam på min, haha). I alla fall var det på retoriken det hände (som allt annat roligt också). Efter Jevs fantastiska tal om fotbollshuliganism blev det lite diskussion och här återges en del av den (Edvard spelade in det som sades så det återges med god exaktehet):


Annika, läraren försöker minnas någon olycka där fans/huliganer dött pga en läktare eller liknande.

Björn svarar: Hillsboroughkatastrofen i Holland där. När sektionen rasade ner och dom dödade sex tusen, sex tusen liverpool-fans. Av att en läktarsektion rasade ner. Det var för att dom började slåss på den, började springa...


Visst ägde det rum, och Björn sa även att det var nästan 20 år sedan vilket också stämmer på ett ungefär. Dock ligger inte Hillsborough i Hollan vilket man ju hör på namnet, det ligger såklart i England, och det var 96 personer som dog. Trots vissa små misstag måste jag ändå berömma Björn för hans allmänbildning. Själv hade jag ingen aning om detta förrän Björn berättade det och Edvard sedan korrigerade uppgifterna som en källkritisk övning.


Dagens ris går till Jacob Bolin som försöker smutskasta och förnedra vår allas Benjy. Bara för att Jacob eventuellt har problem med sin längd ska han inte ta ut sin ilska på en person som bara ger efter lite för Detet. McVeigh är utan tvekan en utav dom skönaste personer jag träffat. Jag råder Jacob och hans anhang att ge efter lite mer för sina lustar, spänna av och skratta lite mer med folk istället för åt dom. Att vara avundsjuk på Benjy kommer ni inte långt med. Frågan är om Jacob någonsin kommer att nå samma höjder som Benjy.



Jag avslutar med att citera Rolle Stoltz: "Den amerikanske målvakten är så liten att om han böjer sig ner en smula, kan han stå raklång i målet...."


ADD kl 20:20: Lägger till länk till Edvards filmatisering av Björns yttrande.
Källkritik lönar sig


 
 
Ingen bild

Lill-Petter

17 december 2007 18:05

Tack! känns skönt att folk är med mig:P

puss

 
Ingen bild

Lill-Petter

18 december 2007 15:20

fan såg inte länken till källkritik:P fan va ni äger Björn :)

pöss

 
Nandi

Nandi

18 december 2007 16:04

Haha, nu ska vi inte va elaka mot Björn, han är en mycket snäll person. Jag hjälpte Björn med den romerska soldaten och nu hjälpte jag Edvard att föra vidare hans "hämnd".

http://Pure

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nandi - 30 april 2011 18:56

Seg och gäspande med ögon som faller ihop av någon oförklarlig trötthet sitter jag här och skriver. Utanför pågår Sveriges valborgsfirande no 1; mellan 10-15 tusen studenter och unga i en liten park och senare ute på fester på nationer och i studentk...

Av Nandi - 25 mars 2011 13:03

Efter 30hp statsvetenskap på Göteborgs Universitet och 15hp statskunskap på Uppsala Universitet tänker jag ge mig på en jämförelse mellan universiteten och städerna, både var gäller själva undervisningen och den sociala tillvaron. Det bygger på min s...

Av Nandi - 23 mars 2011 14:55

Efter tre timmars lyckat tentaskrivande om svensk politik och förvaltning ställde vi oss utanför tentasalen för att snacka, frysa ihjäl och skratta åt alla som inte lyckades få upp dörren när dom skulle gå ut (fanns en lapp om att man skulle trycka p...

Av Nandi - 14 mars 2011 17:00

En kamrat i gymnasiet var ganska dålig på att hålla sig till skrivregler, slarvade med meningsbyggnad, missade lite punkter och särskrev titt som tätt. Detta till trots bloggade han, och han bloggade relativt framgångsrikt. Många var vi som vek os...

Av Nandi - 5 mars 2011 23:08

Aktuell status: Småont i högeraxeln efter att på parkouren ha gjort för många ”kongs” (kasta sig framstupa över i detta fall en hög plint och liggandes på mage i luften skjuta ifrån ordentligt med armarna mot plinten för att flyga läng...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards