Alla inlägg under maj 2008

Av Nandi - 27 maj 2008 19:50

I min sjuklighet hittade jag plötsligt något som gjorde mig så glad och stolt att jag var tvungen att skriva lite blogg om det. Magontet vägrar tydligen ge upp, men för en stund vill jag glömma det. Sorterade och rensade bland allt jag har nu inför flytten, och kom över ett kuvert med BIUS-dokument (utvärderingar som gjordes av alla elever i många utav ämnena) från höstterminen i 9an på Solberga. Man fick ett gäng frågor om hur man tyckte det gick för en i ämnet, vad man tyckte om lektionerna, vad man satsade på för betyg osv, och sedan fick man tillbaks det då läraren skrivit kommentarer på det. Det kommer väl inte som någon överraskning för någon som känner mig och jag känner att jag kan berätta om det utan att framstå som något uppblåst ego, att jag allt sedan jag först började skolan alltid översköljts av lovord från lärare för mitt lugn, min ordningssamhet, mitt intresse och mina begåvningar. Utvecklingssamtalen som för vissa bestått av klagomål och ibland till och med utskällningar, var för mig ett antal minuters beröm och uppmaningar om att jag skulle fortsätta precis som innan.


Det jag ville gotta mig i var i alla fall korta utdrag ur lärarnas kommentarer på BIUS-dokumenten från hösten i 9an:


Svenska, Marie Rosvall (generellt sparsmakad med beröm och lovord): "André! Du gör en mycket bra insats på svenskan med fina resultat. Din läsförmåga är redan (kanske sedan länge) på den nivå som förväntas efter åk. 9."


Matte, Ted Kahlbom (mina ganska kaxiga svar på BIUS-dokumentet framgår här tydligt): "Du är precis som du själv säger mycket duktig och verkar inte ha problem med något av det vi gör."


Gympa, Ola Granlund (skönaste gympaläraren ever, gillade skarpt mitt ordningssamma sätt, ett "bra!" från ola var ett "superbra!" från andra lärare): "André! Du hade en fin avslutning på vårterminen (i 8an då jag kom på delad förstplats i orienteringen) och jobbade fint med gymnastikövningarna. Den här terminen har börjat bra för din del!"


SO (4 ämnen), Martin Bogaeus (min kanske bästa lärare mågonsin, otroligt engagerad): "Jag har sällan, eller aldrig, varit med om en elev som du, du är fantastisk!! Tips: Släpp dina betygstankar i SO och försök med hjälp av mig att lära dig sånt som du vill lära dig."


NO (4 ämnen), Rikard Blom (en lärare jag först avskydde och som verkade störa sig på mig innan jag fick honom som lärare själv): "André! Du är otroligt ambitiös och lyckas mycket bra i mina ämnen. Högsta betyg i alla NO:ämnen är ett realistiskt mål för dig (som du kan uppnå redan till jul). (Jobba inte livet ur dig bara)"


Engelska, Cecilia De Maecker: "Jag hoppas att du inte blir sliten av att vara så bra. Har du någonsin svackor?"


Istället för att skriva emo-blogg skrev jag detta. Är inte det här bättre? Jag mår lite bättre och ni har sluppit dras ner av deprimerande läsning.

Av Nandi - 23 maj 2008 18:19

Spaniens bidrag till schlager-skiten. Jag behöver inte säga nåt, ni kan se själva.

P u r e

Av Nandi - 23 maj 2008 18:03

Grym kväll igår på Munken! Blev bjuden dit av Anja för att jag hjälpt henne med datorn. Mamma kom också dit efter ett tag. Hanna och hennes pappa var där. Vi pratade lite och Hannas pappa gav ett mycket trevligt intryck. Vi stod och trängdes i 30-gradig värme och dålig luft, men det var det värt när äntligen Esbjörn Svensson Trio kom upp på scen! Otroligt musikaliska människor och det syntes tydligt att dom spelat ihop ett bra tag. Dom tog oss med på en njutningsfull musikalisk resa; genom lugna, tysta och vemodiga stycken in i flera minuter långa partier av musikalisk extas, där dom lyckades ligga kvar på topp under märkligt lång tid utan att tappa det minsta av spänningen. Vissa kortare delar med enligt mig typiska "jazzsolon" som jag fortfarande inte lärt mig att uppskatta var också med, men dom påverkade inte helhetsintrycket för min del. Jag lyssnar inte på jazz i övrigt men EST är unika. Har ni ett öppet sinne vad gäller musik och inte har hört dom så bör ni lyssna på skivan Seven Days of Falling. Låten med samma namn är obeskrivligt najs.


Volleybollen på gympan var väldigt rolig, och några av oss fortsatte spela även efter lektionens slut. Om några fler vill vara med gör jag gärna om det nästa fredag på håltimmen.


Ikväll klockan 19:15 ska vi knäppa på SVT2. Då ska nämligen den gode Andis vara med i rutan. Inslaget gäller ungdomars alkoholkonsumtion och reportern hade "oturen" att få tag på en nykterist för intervjun. Enligt någon undersökning drack 50% av eleverna. I min klass på Solberga var andelen mycket större än så. Diskuterade saken lite med Andis som sa att det typ finns två typer av personer. Datanördarna och festarna. Datanördarna dricker mindre och många inget alls. Vissa velar där emellan också och försöker vara med på båda hållen. Detta är såklart skrivet utifrån datanördarnas vinkel. Skulle vara intressant att höra den motsatta.


"Torture numbers, and they'll confess to anything." - Gregg Easterbrook

Av Nandi - 22 maj 2008 16:09

Mitt nätaggregat ligger ute på annons idag i annonsbladet. För er som inte vet så är det den del i datorn som du sätter i strömsladden i. Den omvandlar strömmen så att den passar datorns alla inre komponenter (hårdvara). Det ringde precis en snubbe på det. Han pratade sluddrig invandrarsvenska men det roliga var att det verkade som om han trodde det var en hel dator. När jag snabbt förklarat vad det var och lite sådant så sade han att han skulle fundera lite och sedan ringa upp igen om han ville köpa det.


Nytt Hiper 630W nätagg
Oöppnad förp  god kvalitet  tyst  orkar driva väldigt kraftfulla datorer  nästan 3 års garanti kvar  750kr


Nu efteråt kom jag dock på att det kanske var grafikkortet och inte nätagget han ringde på. Detta visar bara på hur svårt det var att kommunicera med personen. Skriftlig kommunikation är så överlägsen ibland..


"Language is the means of getting an idea from my brain into yours without surgery." - Mark Amidon

Av Nandi - 21 maj 2008 11:50

Fick idag reda på att någon hänt med Max dator. Den hade fungerat fint men så helt plötligt hade det blivit s.k BSOD (Blue Screen of Death) när man man skulle starta Windows. Plötsligt kändes det som om allt arbete jag lagt på att den varit förgäves. Först drabbades jag av lite skuldkänslor eftersom det kändes som om det på något sätt var mitt fel. Men när jag frågade så visade det sig att det blivit likadant på båda operativsystemen (Vista och XP) samtidigt. Det tyder på att det inte har med operativsystemen att göra utan med själva datorn, hårdvaran. Om det är ett gott eller ont tecken vill jag inte svara på, men då är det i alla fall något jag inte kunnat påverka. Ett tips till alla som råkar ut för att datorn plötsligt inte startar ordentligt, kommer in i Windows, är att trycka F8 precis när Windows ska starta. Då kommer det upp en meny där du kan välja att starta med senast fungerande inställningar, eller om inte det funkar, felsäkert läge. Ofta försvinner felet då, eller så har man i alla fall chansen att rätta till det. Startar inte datorn ens i felsäkert läge, då är det något större fel som antagligen kan lösas med en ominstallation av operativsystemet. Om inte heller det fungerar tvingas man resetta BIOS och felsöka hårdvaran och det är betydligt krångligare. Det med Max dator känns i alla fall rätt surt eftersom det fungerade så bra innan.


Jag är cykelsugen men Manne svarade inte när jag ringde. Han är ju ledig på onsdagar och brukar ha lust att dra ut. Nu tvingas jag vänta till eftermiddagen då jag kanske kan få med Emil, Oskar, Andis eller nyförvärvade Hannes. Att få med mig Tim vågar jag tyvärr inte hoppas på.


Var föresten på Intersport häromdagen och fick reda på vad jag får i lön och när jag ska jobba. Mellan den 1 juli och den 16 augusti kommer jag jobba 9:15-18:15 tis-fre. På lördagar kommer jag jobba 9:15-16:00. Söndagar och måndagar kommer jag vara ledig, så det är dom dagarna och på kvällar ni ska ringa och fråga om jag är på att hitta på något!


"Those parts of the system that you can hit with a hammer (not advised) are called hardware; those program instructions that you can only curse at are called software." - Okänd

Av Nandi - 19 maj 2008 14:56

Dagarna flyger förbi i rasande takt måste jag säga. Lite tråkigt tycker jag då jag gärna drar ut på tiden fram till sommarlovet en månad eller så.

I lördags var vi i Tomtbod och firade Ingas födelsedag. Jag satt inne i en utav fiskebodarna vid en brasa större delen av tiden och diskuterade politik bland annat. När vi skulle åka hem slog det mig att vägarna ute på södra Gotland är roliga att köra på och inte särskilt trafikerade, så jag erbjöd mig att övningsköra. Mamma tyckte jag var lite knäpp eftersom vi var 5 pers i bilen och det bara var jag som var något sånär normal. Det var roligt och gick bra. Dock blev jag aningen stressad ett tag och missade att stanna vid en stopp-markering. Det kom att störa mig resten av dagen och jag kan förmodligen inte släppa det helt på några veckor. Sådan är jag coh därför unviker jag helst att utsätta mig för situationer där jag kan göra misstag.


Igår var det söndag, vilket brukar innebära en grå dag när det man har minst olust med är att sitta och läsa. Så blev det också en stor del av dagen, fram till klockan halv 5 då jag övningskörde  ut till Klinte. Vi var bjudna till familjen Reich tillsammans med familjen Bauer. Efter en god midddag spelade vi ett spel som gick ut på att känna varandra så bra som möjligt. Den enda i det gänget som jag skulle vilja påstå att jag känner rätt bra är Manne, så därför blev det lite mer diskussioner och intressanta samtal. Person A drar ett kort med ett påstående, exempelvis "Skenhelig - låtsas ofta hålla med utan att egentligen göra det". Alla runt bordet ska därefter för sig själva gradera på en skala från 1-4 hurpass bra påståendet stämmer på person A. Även person A ska göra detta. När alla bestämt sig visar alla upp vilken gradering dom valt. Person A's gradering måste stå fast. Dennes uppgift är att försöka övertyga dom andra om att person A's gradering är riktig. Om tillräckligt många av dom andra ändrar gradering till den som person A förespråkar så får person A poäng.

Detta ledde till en hel del intressanta diskussioner. Jag fick kortet "Feg" och graderade mig själv som 3 av 4 på feghet. Dom flesta andra runt bordet graderade mig som 1 eller 2, vilket såklart sporrade en diskussion. Jag vill bestämt påstå att jag är en ganska feg person. Anledningen till att detta kanske inte syns för andra är att dom saker jag väljer att göra är dom saker jag vet att jag är bra eller rent av bäst på. Saker jag är dålig på eller situationer där jag riskerar att hamna i obekväma situationer undviker jag ofta helt och hållet, såvida ingen annan "knuffar på" mig. Antingen ger jag mig fan på att träna för mig själv tills jag är bra på det innan jag visar det för andra, eller så struntar jag i att göra det. Dom andra argumenterade emot genom att säga att en feg person aldrig själv skulle påstå att han var feg.


"Alltid på gott humör" fick jag också, och graderade mig som 3 av 4 även där. Nästan alla andra graderade mig som en 4. Inte ens Manne hade någonsin sett mig på dåligt humör. Jag måste hålla med om att mitt humör är tämligen stabilt, men dom gånger jag är på såligt humör är ju inte när jag umgås med andra. När jag är på dåligt humör är jag oftast hemma för mig själv. När jag är med andra är mitt humör bra och ni ser mig därför inte på dåligt humör.


"Every man has his own courage, and is betrayed because he seeks in himself the courage of other persons." - Ralph Waldo Emerson



Av Nandi - 15 maj 2008 18:15

Igår när jag bara hade 5 minuter kvar av årets operation dagsverke kom en reporter och fotograf Rolf Jönsson från GA. Dom var ute och letade efter elever som jobbade med något för att samla in pengar, men hade inte hittat någon. Därför nästan flög dom på mig när jag stod och sopade ihop mossa och ogräs som jag och Elin rensat bort mellan stenplattorna på skolbibliotekets terrass. Efter fyra timmars arbete va ja rätt trött men jag lyckades svara på frågorna under den 5 minuter långa intervjun. Nästan en spalt blev det i tidningen. Märk väl att det inte var jag som sade att det hade hållits föredrag i aulan med mera. Något jag undrade när jag läste artikeln var var den Förste Bryntesson tog vägen. Tydligen lyckades dom bara hitta den Andre. ´´´´´´´´´!


När vi för en gångs skull hade GA hemma (ni tror väl inte att jag och mamma skulle ha prenumeration på moderat-tidningen GA?!) passade jag på att göra en snabb jämförelse. I GA stod det att Reinfeldt hade kommit till Gotland för att lära sig hur man skötte ett bageri, och att han som tack fick en påse bröd. I GT stod det att Reinfeldt kom till ön utan några förslag eller löften om förbättringar över huvud taget. Han kom tomhänt och gav sig av med en påse bröd. Alltid trevligt med ovinklade nyheter i våra tidningar.


Igår var jag och kollade på rummet jag ska bo i under sommaren. Det är ganska litet, så det blir nog till att ha ett litet skrivbord och sova på madrass. Internet blir det i alla fall. Familjen sa att vi kunde dra upp en kabel, det var inga problem. För er som är nyfikna så reser jag till Stockholm fredag den 13:e juni, går på Where the Action is den 14:e, reser till Värmland den 15:e, åker tillbaks till Gotland och flyttar in på Gråbo i slutet av juni, börjar jobba den 1:a juli och slutar jobba den 15:e augusti.


"Find a job you like and you add five days to every week." - H. Jackson Browne

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards