Direktlänk till inlägg 16 juni 2008

Stor lycka och sorgligt besked

Av Nandi - 16 juni 2008 20:42

Nu sitter jag här hemma i Rinnefors i Värmland. Ja, det är faktiskt "hemma", i alla fall nu under dom två kommande veckorna. Och det kommer nog att vara "hemma" under ännu längre tid då mamma kommer att bo här och jag kommer att vara skriven här. Lägenheten är såld och dom nya ägarna lär ha flyttat in vid det här laget. Jag undrar fortfande hur det kommer att kännas nästa gång jag går förbi där utanför på gatan.


Resan till Stockholm gick smidigt, trots att det var fredagen den 13:e, och jag anlände till Centralen 10 minuter innan Jahmi, som ju kom med tåg från Värmland. Vi lämnade väskorna hemma hos Ellen, samma ställe jag och Johan bodde på när vi var med klassen i Stockholm. Under dagen hann vi med mycket. Vi gick på stan i butiker och vi spenderade ett par timmar i en biosalong där vi såg "The Incredible Hulk". Det fanns inte så mycket annat att välja på, och varken jag eller Jahmi kände till någon bra film som gick just då. När vi kom ut från bion var vi båda trötta och snurriga efter filmen som till 90% bestod av fåniga actionscener. Vi tog en sväng i hötorgshallen och sedan såg vi Rumänien - Italien på storbildsskärm i Kungsträdgården. På väg hem fastnade vi på en sportbar där Holland - Frankrike visades på ett tjugotal monitorer i samma rum. Tre projektorer hade sällskap av runt tio stycken 32"-skärmar och lika många 20"-skärmar, i samma rum! Oavsett var man stod någonstans så fanns det alltid minst 3 skärmar att välja mellan i bra lägen. Dom holländska fansen jublade så fort det holländska laget ens vidrörde bollen och stämningen var på topp. Jag och Jahmi var dock trötta och gick hem till Ellen efter första halvlek.


Så kom då lördagen den 14 juni, den stora dagen. Efter en frukost och lite promenad, tunnelbana och promenad igen kom vi fram till Stora skuggan vid Stockholms Universitet, festivalområdet. Vi sammanstrålade med Manne och Max som också var där och vi väntade tillsammans i säkert en timme på att dom skulle börja släppa in folk. Visitering, biljetkontroll och så på med ett såntdär fint armband i vasst och oskönt material som inte går att ta av. När Johnossi, som var överraskande bra, spelade öste regnet ner, och det gjorde det även när vi åt. Folk var glada ändå, och jag såg fram emot "kycklingspett med chilimarinerad pasta" i ståndet där Jahmi köpt falafel. Jag beställde och två sekunder senare stod jag med någon som liknade en köttfärsask, försluten med plastlock. Inuti låg två små kycklingspett och några makaroner med ärtor, samt en liten plastpåse som innehöll någon form av sås. Till råge på allt var det kallt. För 50 spänn hade jag väntat mig lite mer, och jag blev så paff att jag inte kom mig för att lämna tillbaks den och köpa något annat. Sahara Hotnights var helt okej men det märktes att dom flesta i publiken inte kommit till festivalen för att se dom. Matchen mellan Sverige och Spanien sågs av en stor del av festivaldeltagarna på storbildsskärm. Det var häftigt att se fotboll med så många andra, stämningen är verkligen härlig. Det gjorde mig absolut ingenting att vi struntade i att se Dinosaur JR, Dirty Pretty Things och Mando Diao, eller att Sverige förlorade matchen. Mando Diao måste jag föresten påpeka är ett väldigt ointressant band som inte har någon nytt att komma med.


Efter fotbollen trängde jag och Jahmi oss fram en bit för att se Hellacopters, men vi hamnade mitt i den delen av publiken där all koncentration gick åt till att försöka hålla balansen utan att ramla och bli nedtrampad. Vi drog oss därför en bit bakåt för att kunna njuta av musiken. Många hade sett fram emot Hellacopters som ju var den ena av festivalens två höjdpunkter, och det märktes på draget i publiken. Queens of the Stone Age var nästa band som spelade. Hade aldrig hört talas om dom förut men dom verkade rätt bra och många i publiken sjöng med i texterna. I slutet av QOTSA-spelningen drog vi oss fram mot scenen. The Hives skulle spela på den andra scenen i en och en halv timme, men efter dom skulle Foo Fighters spela på den scenen vi var vid. Vi dissade alltså Hives, som liksom Mando Diao är rätt ointressanta med sitt urfåniga tic tic tic tic... Redan en timme och 40 minuter innan Foo Fighters skulle komma upp på scen var det hård trängsel vid scenen där vi stod. Riktigt bra platser fick vi i alla fall, och jag var tacksam för att festivalpersonalen sprang omkring med vattenflaskor och sprutade i munnarna på alla oss i trängseln närmast staketet. Det var så trångt att om man hade armarna ovanför huvudet så var det näst intill omöjligt att få ner dom för att exempelvis ta upp mobilen ur fickan. Ibland tryckte det på så att man fick ta i för att andas. När väl Foo Fighters gick upp på scen och inledde utan ett ord med The Pretender glömde vi dock alla krämpor. Vilket drag! Denna gång stod jag närmare staketet än vad jag gjorde på Hellacopters, och det gungade därför inte alls lika mycket. Större delen av spelningen hade jag fri sikt fram till scenen, utan långa personer ivägen. Foo spelade verkligen alla dom där låtarna man ville höra, plus några till. Long Road to Ruin, All My Life, Everlong, Learn to Fly, This is a Call, Times Like These för att nämna några. Det var magiskt!


På denna bild ser ni ungefär var jag stod. Jag tog fotot med mobilen, utan zoom.



Jag har förmodligen redan tröttat ut mina eventuella läsare, så jag ska ta resten kort. Vi åkte fullsmockad tunnelbana hem till Ellen och kom fram vid 2 eller halv 3. Dagen efter åkte vi tåg till Värmland och vi lyssnade under resan på främst Radiohead, Esbjörn Svensson Trio och In Flames. När vi kom fram, hem till Jahmi och resten av familjen Riordan, fick jag ett ledset sms från Hanna där hon berättade det tråkiga. Jag fick senare också det bekräftat på Rapport, där dom sa att Esbjörn Svensson dött efter en dykolycka, 44 år gammal. Idag bakade jag och Jahmi en obeskrivligt god mazarinkaka, på vilken man i glasyren kunde läsa: R.I.P Esbjörn. Världen sörjer nu en fantastisk musikers bortgång. Det känns overkligt då jag såg honom spela för bara några veckor sedan..


"Music is what feelings sound like."

 
 
Ingen bild

Elin

16 juni 2008 21:56

Vad otroligt tråkigt att höra att Esbjörn Svensson dött, det är verkligen en förlust för musikvärlden.

Dock måste jag säga att jag har lite dålig förståelse för att du inte såg Dirty Pretty Things. :)

 
Ingen bild

Max

18 juni 2008 11:59

Låter som en riktigt trevlig tillställning, i princip bara bra liveband. Att undvika mando diao var helt klart ett smart drag!

 
Ingen bild

B.

19 juni 2008 16:14

Vem är han den där Mandå Diuå?

 
Ingen bild

Mannish

22 juni 2008 21:47

Hmm, ja Dirty pretty things var det otroligt drag på och bra var dom också :) och att kalla The hives löjliga är lite drastiskt! Har man väl lyssnat på dom så är dom faktiskt bra :)

 
Ingen bild

Nandi

23 juni 2008 12:37

Fixade faktiskt en Hives-skiva någon månad innan WTAI för att försöka förstå mig på dom, men efter att ha lyssnat igenom den kunde jag konstatera att deras musik enligt mig var okänslig och utan någon känsla eller finess. Dirty Pretty Things har jag inte något emot eftersom jag inte känner till dom. Vet därför inte vad jag missade ;)

 
Ingen bild

Mannish

23 juni 2008 14:32

Jaja men vi har olika musik smak :P Men WTAI i helhet ägde iaf :)

 
Ingen bild

Nandi

24 juni 2008 19:43

:D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nandi - 30 april 2011 18:56

Seg och gäspande med ögon som faller ihop av någon oförklarlig trötthet sitter jag här och skriver. Utanför pågår Sveriges valborgsfirande no 1; mellan 10-15 tusen studenter och unga i en liten park och senare ute på fester på nationer och i studentk...

Av Nandi - 25 mars 2011 13:03

Efter 30hp statsvetenskap på Göteborgs Universitet och 15hp statskunskap på Uppsala Universitet tänker jag ge mig på en jämförelse mellan universiteten och städerna, både var gäller själva undervisningen och den sociala tillvaron. Det bygger på min s...

Av Nandi - 23 mars 2011 14:55

Efter tre timmars lyckat tentaskrivande om svensk politik och förvaltning ställde vi oss utanför tentasalen för att snacka, frysa ihjäl och skratta åt alla som inte lyckades få upp dörren när dom skulle gå ut (fanns en lapp om att man skulle trycka p...

Av Nandi - 14 mars 2011 17:00

En kamrat i gymnasiet var ganska dålig på att hålla sig till skrivregler, slarvade med meningsbyggnad, missade lite punkter och särskrev titt som tätt. Detta till trots bloggade han, och han bloggade relativt framgångsrikt. Många var vi som vek os...

Av Nandi - 5 mars 2011 23:08

Aktuell status: Småont i högeraxeln efter att på parkouren ha gjort för många ”kongs” (kasta sig framstupa över i detta fall en hög plint och liggandes på mage i luften skjuta ifrån ordentligt med armarna mot plinten för att flyga läng...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards