Alla inlägg den 14 juli 2008

Av Nandi - 14 juli 2008 19:10

Efter en heldag med familjen Ahlstöm igår (Gustavs familj, inte Andis), först på Tofta och sedan vid matbordet och framför TV'n när vi såg Babel (som var en udda, vacker och intressant film) vaknade jag ganska trött idag. Den enda planen jag hade för dagen var att jag skulle laga någon god mat. Jag måste vara världens långsammaste kock eller något, men det brukar bli ruggigt gott när det väl är klart. Denna gång var inget undantag. Det måste vara en överdrift, men det känns som om hela dagen gick åt till att handla ingredienser och sedan förbereda och laga maten. Det blev en paj med skinka, broccoli, färska tomater, soltorkade tomater, ost och fetaost. Till den gjorde jag en sallad på bladsallad i kruka, gurka, tomat, mycket äpple och olivolja. Efter att ha druckit den där högpastöriserade klövermjölken i två veckor var det en ren njutning att få öppna ett paket röd ekologisk mjölk i normal, vacker enlitersförpackning. Det är en sak som jag verkligen lärt mig av mamma - snåla aldrig med maten! Det ska vara riktig mjölk och ingen lättmjölk eller budget, riktigt smör och inget margarin (Bregott går bra på macka, det är riktig grädde i), färsk mat och inte burkmat, kravbananer och inga konstiga chiquita och så mycket ekologisk och kravmärkt som möjligt. Smakar ekologiskt bättre? Faktiskt så gör det rätt ofta det! Och även om det inte gör det så kan man med gott samvete äta det och känna att man gjort ett bättre val. Fråga mig inte varför jag kom in på detta, det hade jag inte tänkt från början.


Saknar mina classmates, hoppas man får se dom någon dag nu, det skulle vara trevligt.


"High-tech tomatoes.  Mysterious milk.  Supersquash.  Are we supposed to eat this stuff?  Or is it going to eat us?" - Annita Manning

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards