Direktlänk till inlägg 3 oktober 2008

Jag ska skriva blogg i word istället

Av Nandi - 3 oktober 2008 23:35

Äntligen, intalar jag mig i alla fall, kan jag pusta ut lite. Skolarbete har tyngt mig mycket mer än vanligt på sistone. Att inlämningsdatum skjuts upp gör faktiskt inte alls saken bättre utan drar bara ut på lidandet. Nu är det i alla fall helg. Jag vill be om ursäkt för den låga frekvensen med vilken nya blogginlägg har publicerats på sistone. Inte hjälper det heller när jag just skrivit ett drygt A4 långt blogginlägg och det försvinner för att en knapp på musen buggar. Men skam den som ger sig! Ni får nöja er med en förkortad version, men det kanske ni bara tycker är bra.


Det har varit många saker jag velat skriva om på sistone. Inte minst hur det var i Göteborg. Jag får ofta plötsliga idéer om ämnen eller formuleringar som jag vill ta med i nya inlägg, men tyvärr har idéerna en tendens att komma under skoltid. När jag sedan kommer hem har idéerna gått och gömt sig någonstans, och inspirationen likaså. Göteborg var i alla fall mycket trevligt. Lars verkar vara en väldigt bra man, och som Elin sa skulle något annat vara en skräll då det ju är mamma som valt honom, och hon väljer inte vem som helst, om ens någon. Jag fick även träffa Lars två söner, Simon och Sebastian. Simon såg jag inte så jättemycket av, men jag spenderade en kväll med Sebastian och två av hans polare framför en film. Det verkade vara ett väldigt skönt och avslappnat gäng. En trevlig detalj i det hela är att Lars och hans söner är minst lika teknik- och datornördiga som jag. Under en MSN-konversation med Sebastian fick jag dock reda på att han uteslutande spelar FPS-spel (first person shooter (skjutspel där man spelar i förstapersonsperspektiv)), och det kunde jag ju bara inte acceptera. Jag rekommenderade honom därför att prova bilspelet FlatOut2. En vecka senare på MSN:


Sebbe: Tjenare :)

Nandi: tjena :)

Sebbe: Allt bra väl?

Nandi: jodå :D lite smådrygt skolarbete men annars e de finfint

Nandi: sj?

Sebbe: haha smama här, fast BIG TIME drygt skolarbete :P

Nandi: haha :D

Sebbe: jag är galet sur på dig med ;)

Nandi: vadårå? :P

Sebbe: du har gjort så jag fastant för flat out2 :D



Dagens höjdpunkt var samhällskunskapslektionen. Jag och Björn inledde den med vår redovisning av intervjuerna vi gjort med en advokat och en åklagare. Trots ganska kort förberedelse gick det riktigt bra. Jag och Björn är ju (mycket tack vare retoriken) inte alls särskilt nervösa inför muntliga framföranden, och vi kan därför prata lugnt och improviserat. Efter en väldigt intressant redovisning där man gjort en jämförelse mellan fängelser och fängelsestraff i Sverige och USA var det Pers tur. För er som inte vet så är Per en kille i en parallellklass med nästan extremt liberala åsikter. Som ett lite lustigt exempel ska Ville (som är extremt långt till vänster på den politiska skalan) när han blev satt tillsammans med Per för att göra någon form av uppgift på internationella relationer-kursen med Petter, förtvivlat ha utbrustit att det var som att sätta en jude och en nazist i samma grupp! I alla fall vill Per legalisera narkotika och för ofta in sitt år som student i Amerika i diskussionen av någon anledning. På samhällskunskapen hade han intervjuat någon på polisens arkiv, och argumenterade med bl a den intervjun som stöd för att legalisera narkotika (eventuellt med någon form av statlig kontroll). Det hela var ganska oklart och snart regnade motargumenten från i princip hela resten av klassen. Per kämpade på, men vid ett tillfälle röt till och med läraren till och protesterade när Per sa någonting om att det var svårt att söka hjälp för missbruk. Lektionens slut avbröt diskussionen som annars skulle kunnat hålla på länge till. Läraren föreslog att vi skulle bjuda in någon f d missbrukare som motvikt till Per. Jag tyckte dock att det redan vägde över åt andra hållet då Per hade hela klassen plus läraren mot sig. Det var i alla fall väldigt underhållande att se Per, som annars kan ha en lite överlägsen attityd, i en så pressad situation.


Patience is the companion of wisdom. - St. Augustine


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nandi - 30 april 2011 18:56

Seg och gäspande med ögon som faller ihop av någon oförklarlig trötthet sitter jag här och skriver. Utanför pågår Sveriges valborgsfirande no 1; mellan 10-15 tusen studenter och unga i en liten park och senare ute på fester på nationer och i studentk...

Av Nandi - 25 mars 2011 13:03

Efter 30hp statsvetenskap på Göteborgs Universitet och 15hp statskunskap på Uppsala Universitet tänker jag ge mig på en jämförelse mellan universiteten och städerna, både var gäller själva undervisningen och den sociala tillvaron. Det bygger på min s...

Av Nandi - 23 mars 2011 14:55

Efter tre timmars lyckat tentaskrivande om svensk politik och förvaltning ställde vi oss utanför tentasalen för att snacka, frysa ihjäl och skratta åt alla som inte lyckades få upp dörren när dom skulle gå ut (fanns en lapp om att man skulle trycka p...

Av Nandi - 14 mars 2011 17:00

En kamrat i gymnasiet var ganska dålig på att hålla sig till skrivregler, slarvade med meningsbyggnad, missade lite punkter och särskrev titt som tätt. Detta till trots bloggade han, och han bloggade relativt framgångsrikt. Många var vi som vek os...

Av Nandi - 5 mars 2011 23:08

Aktuell status: Småont i högeraxeln efter att på parkouren ha gjort för många ”kongs” (kasta sig framstupa över i detta fall en hög plint och liggandes på mage i luften skjuta ifrån ordentligt med armarna mot plinten för att flyga läng...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards