Direktlänk till inlägg 31 oktober 2008

Att diskutera är en givande sysselsättning

Av Nandi - 31 oktober 2008 17:36

Diskussionslektionen på samhällskunskapen idag var väldigt trevlig. Även om åsikterna hos deltagarna verkade vara ganska likartade blev det en del meningsskiljaktigheter, inte minst för att jag tillsammans med några andra ställde mig på tvären för att sporra diskussionen lite. Att argumentera för FRA-lagen var utmanande, men gick tack vare en del läsande kvällen innan. Det var också trevligt att se Per ha en mer sympatisk framtoning.


Diskussionerna kom dock inte i närheten av dom som jag har via MSN med Randahl med jämna mellanrum. Dessa kan röra ett och samma ämne och fortsätta i timmar. När jag promenerade bort till Elins lilla mysiga födelsedagsfika idag funderade jag på att det skulle vara intressant att samla ihop ett gäng och börja ha diskussioner på fritiden då och då. Ta med sig var sin tepåse, sätta sig hemma hos någon och låta någon i gruppen välja ämne för dagen. Två ämnen som jag och Randahl kommit in på ett flertal gånger är sävefester, studentfirandet och saker kring det. När jag funderat på gästlistan kommer vårt lilla gäng från internationella relationer-lektionen upp, samt retorikerna. Smarta, debattivriga individer med ett intresse för filosofi och samhälle, med olika bakgrund och åsikter. Självklart utesluter jag inte andra som känner att dom passar in på beskrivningen ovan. Planerna är långt ifrån satta i verket och jag vet inte ifall intresset finns hos andra än mig själv. Jag är dock övertygad om att det skulle vara en givande sysselsättning ett par gånger i månaden eller något sådant.


På väg hem från skolan berättade John om sina planer för morgondagen. Han började med att säga att han skulle va med på GGN, men efter lite preciserande visade sig att han inte skulle köra motorcykel. Han började med att säga att man satt inuti fordonet och att det var ett militärfordon. När jag bad honom precisera lite ytterligare sade han att det var sådana som militären ibland kör omkring med i skogen. Pansarvagnar måste det alltså vara! Men efter ytterligare förklaring visade det sig att han inte skulle tävla utan istället köra runt och rädda livet på folk. När jag frågade om det var volontärarbete sa han att det var just det, och att det var med sjöräddningen han skulle utföra arbetet. John ska alltså köra GGN i pansarvagn och rädda liv på människor med sjöräddningen. Nog för att det är blött på GGN, men sjöräddningen är väl att ta i..


"Knowledge is the true organ of sight, not the eyes." - Panchatantra

 
 
Ingen bild

Randahl

1 november 2008 11:45

jag är i alla fall på ifall du drar igång nån debatt grej eller vad man nu ska kalla det

 
Ingen bild

Nandi

2 november 2008 11:35

Vi får kanske nöja oss med att helt enkelt bjuda in fler i våra chatt-diskussioner :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nandi - 30 april 2011 18:56

Seg och gäspande med ögon som faller ihop av någon oförklarlig trötthet sitter jag här och skriver. Utanför pågår Sveriges valborgsfirande no 1; mellan 10-15 tusen studenter och unga i en liten park och senare ute på fester på nationer och i studentk...

Av Nandi - 25 mars 2011 13:03

Efter 30hp statsvetenskap på Göteborgs Universitet och 15hp statskunskap på Uppsala Universitet tänker jag ge mig på en jämförelse mellan universiteten och städerna, både var gäller själva undervisningen och den sociala tillvaron. Det bygger på min s...

Av Nandi - 23 mars 2011 14:55

Efter tre timmars lyckat tentaskrivande om svensk politik och förvaltning ställde vi oss utanför tentasalen för att snacka, frysa ihjäl och skratta åt alla som inte lyckades få upp dörren när dom skulle gå ut (fanns en lapp om att man skulle trycka p...

Av Nandi - 14 mars 2011 17:00

En kamrat i gymnasiet var ganska dålig på att hålla sig till skrivregler, slarvade med meningsbyggnad, missade lite punkter och särskrev titt som tätt. Detta till trots bloggade han, och han bloggade relativt framgångsrikt. Många var vi som vek os...

Av Nandi - 5 mars 2011 23:08

Aktuell status: Småont i högeraxeln efter att på parkouren ha gjort för många ”kongs” (kasta sig framstupa över i detta fall en hög plint och liggandes på mage i luften skjuta ifrån ordentligt med armarna mot plinten för att flyga läng...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards