Alla inlägg den 14 februari 2009

<3

Av Nandi - 14 februari 2009 17:04

När jag lade upp mina ugnsbakade paprikor på tallriken upptäckte jag till min förvåning att en av dom antagit en vacker form dagen till ära :)


Glad alla hjärtans dag! 

Av Nandi - 14 februari 2009 14:12

Blev idag både irriterad och besviken på den annars så trevliga ICA-butiken. Efter att i kylan kämpat mig dit för att bl a köpa cocktailtomater och paprikor ställdes jag inför ett väldigt tråkigt val. För mig känns det självklart att handla ekologiskt i så stor mån som möjligt då jag vill försöka bidra till ett naturligare jordbruk och en bättre miljö. Samtidigt har jag tagit ställning för att försöka bojkotta israeliska varor då jag inte vill bidra till ett förtryckande och människorättsignorerande lands ekonomi. Idag tvingade ICA mig välja mellan att antingen köpa ekologiska tomater och paprikor från Israel, eller köpa icke-ekologiska från mer sympatiska länder. Detta var helt klart ett dilemma som jag inte hade tid att stå och filosofera över särskilt länge i affären. Jag gick på min instinkt och prioriterade denna gång människa framför miljö. Båda valen hade varit fel, men vilket var minst fel i min situation? Hade jag haft tid, ork och bil kanske jag skulle kunnat ta mig till en annan affär men så var inte fallet.


Jag är långt ifrån den enda som bojkottar Israel och samtidigt köper ekologiskt. Politisk medvetenhet och miljömedvetenhet är inte två helt skilda ting. ICA måste väl ändå ha som mål att alla kunder ska kunna äta butikens livsmedel med gott samvete, och då är det väl dumt att tvinga oss göra ett val som är dömt att leda till just det?


Fy ICA!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards