Direktlänk till inlägg 1 mars 2009

Underskattad opinionsbildning

Av Nandi - 1 mars 2009 14:38

Läste i dagens DN (ja, pappersutgåvan för en gångs skull) en artikel där man grävt lite i FRA-upproret förra året. Visst var motståndet bland folk starkt, men i artikeln menar man att det som blåste eld i folkets glöd lär ha varit anonyma finansiärer och PR-byråer som lyfte upp frågan så att allmänheten hade möjlighet att reagera. Det finns ju faktiskt andra än det svenska folket som har intresse av att FRA-lagen slopas, exempelvis tele- och internetoperatörer vars kostnader ökar i och med den, men också exempelvis Ryssland vars internettrafik till stor del passerar Sveriges gränser.


Frågan är hur man ställer sig till detta. Man skulle kunna säga att folket utnyttjats av starka ekonomiska och kanske också politiska krafter som verkat tyst i bakgrunden. Själv väljer jag dock att se det som något positivt. För en gångs skull kämpar starka ekonomiska intressen mot något som samanfaller med det som vore bäst för folket, för landet och för demokratin. Kanske kan till och med Ryssland, vars orättvisor och skendemokrati jag inte direkt sympatiserar med, bidra till något gott. Det ligger dock något nedvärderande av svenska folkets och bloggarnas genuina engagemang i artikeln även om det inte uttrycks bokstavligen. Jag tror att många underskattar exempelvis bloggpiraternas snabba och effektiva opinionsbildning via internet. Hur stor del finansiärer och PR-byråer hade i det hela är svårt att säga, men jag tror att det lätt kan överdrivas.


Att finansiärerna väljer att vara anonyma är tråkigt, men det dom gjort sammanfaller med min personliga strävan och jag ser därför ingen anledning att ifrågasätta deras agerande. Det är viktigare att fokusera på det man är eniga om än att haka upp sig på motsättningarna. Det är därför jag mer än gärna skulle gå sida vid sida med en moderat i ett demonstrationståg mot övervakningssamhället.


"United we stand; divided we fall” - Aesop

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nandi - 30 april 2011 18:56

Seg och gäspande med ögon som faller ihop av någon oförklarlig trötthet sitter jag här och skriver. Utanför pågår Sveriges valborgsfirande no 1; mellan 10-15 tusen studenter och unga i en liten park och senare ute på fester på nationer och i studentk...

Av Nandi - 25 mars 2011 13:03

Efter 30hp statsvetenskap på Göteborgs Universitet och 15hp statskunskap på Uppsala Universitet tänker jag ge mig på en jämförelse mellan universiteten och städerna, både var gäller själva undervisningen och den sociala tillvaron. Det bygger på min s...

Av Nandi - 23 mars 2011 14:55

Efter tre timmars lyckat tentaskrivande om svensk politik och förvaltning ställde vi oss utanför tentasalen för att snacka, frysa ihjäl och skratta åt alla som inte lyckades få upp dörren när dom skulle gå ut (fanns en lapp om att man skulle trycka p...

Av Nandi - 14 mars 2011 17:00

En kamrat i gymnasiet var ganska dålig på att hålla sig till skrivregler, slarvade med meningsbyggnad, missade lite punkter och särskrev titt som tätt. Detta till trots bloggade han, och han bloggade relativt framgångsrikt. Många var vi som vek os...

Av Nandi - 5 mars 2011 23:08

Aktuell status: Småont i högeraxeln efter att på parkouren ha gjort för många ”kongs” (kasta sig framstupa över i detta fall en hög plint och liggandes på mage i luften skjuta ifrån ordentligt med armarna mot plinten för att flyga läng...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards