Direktlänk till inlägg 3 mars 2009

Censur hör inte hemma i en demokrati

Av Nandi - 3 mars 2009 21:43

I en artikel på SvD läser jag om nätcensuren, som kartlagts i en rapport. Hade jag känt mig fri och haft tid att göra vad jag ville hade jag läst hela långa rapporten, men ikväll prioriteras sömn då idogt läsande om judar inför religionsprovet gjort att mina ögon svider.


Jag har funderat en hel del kring eventuella inskränkningar på yttrandefriheten, men jag har långt ifrån funderat klart. Min känsla säger mig dock att jag, om än i vissa fall aningen motvilligt, vill skydda friheten att uttrycka sig och göra sin röst hörd in i det längsta. SD och dom riktiga nazisterna ska ha rätt att uttrycka sig och demonstrera, på villkoret att man då alltid tillåter motdemonstrationer. På samma sätt ställer jag mig kritisk till censur av internet, även om den riktar sig mot olaglig verksamhet. En sådan censur i sig skulle till en början kanske vara befogad, men eftersom definitionen av vad som ska censureras med tiden kommer breddas så bör man hellre avhålla sig helt från det. Det ska vara upp till internetanvändaren om den vill filtrera sin tillgång till information, inte tjänsteleverantören, annars lär censuren breda ut sig och undergräva demokratin.


Vill en person verkligen få reda på ett för den passande sätt att begå självmord på så kommer personen hitta det, med eller utan censur. Vill någon nödvändigtvis hindra sina barn från att porrsurfa eller besöka The Pirate Bay så får väl den personen välja att filtrera sitt internet, men han ska inte tvinga någon annan att göra det. Vill någon starta en sida där man försvarar pedofili eller främslingsfientlighet så ska dom vara fria att göra det. Lösningen ligger inte i att censurera sidorna utan i att motbevisa dom med hjälp av samma verktyg som dom använder - friheten att yttra sina åsikter. Vill Reinfeldt bli av med vänsteraktivister så ska han inte censurera Motkraft. Antingen får han lyssna på dom och göra något åt det dom är missnöjda med eller så får han på något sätt försöka argumentera för att hans åsikter är bättre.


Att försöka tysta röster tror jag inte fungerar. Om du inte håller med eller gillar dom, bemöt dom då istället med det fria ordet, motbevisa dom. Det är genom diskussion och öppenhet vi driver utvecklingen framåt, inte med censur och lagstiftning.


"The test of democracy is freedom of criticism." - David Ben-Gurion

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nandi - 30 april 2011 18:56

Seg och gäspande med ögon som faller ihop av någon oförklarlig trötthet sitter jag här och skriver. Utanför pågår Sveriges valborgsfirande no 1; mellan 10-15 tusen studenter och unga i en liten park och senare ute på fester på nationer och i studentk...

Av Nandi - 25 mars 2011 13:03

Efter 30hp statsvetenskap på Göteborgs Universitet och 15hp statskunskap på Uppsala Universitet tänker jag ge mig på en jämförelse mellan universiteten och städerna, både var gäller själva undervisningen och den sociala tillvaron. Det bygger på min s...

Av Nandi - 23 mars 2011 14:55

Efter tre timmars lyckat tentaskrivande om svensk politik och förvaltning ställde vi oss utanför tentasalen för att snacka, frysa ihjäl och skratta åt alla som inte lyckades få upp dörren när dom skulle gå ut (fanns en lapp om att man skulle trycka p...

Av Nandi - 14 mars 2011 17:00

En kamrat i gymnasiet var ganska dålig på att hålla sig till skrivregler, slarvade med meningsbyggnad, missade lite punkter och särskrev titt som tätt. Detta till trots bloggade han, och han bloggade relativt framgångsrikt. Många var vi som vek os...

Av Nandi - 5 mars 2011 23:08

Aktuell status: Småont i högeraxeln efter att på parkouren ha gjort för många ”kongs” (kasta sig framstupa över i detta fall en hög plint och liggandes på mage i luften skjuta ifrån ordentligt med armarna mot plinten för att flyga läng...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards