Alla inlägg den 8 mars 2009

Av Nandi - 8 mars 2009 21:09

Två fina piratförslag kan man rösta på här. Man behöver bara registrera sig, sedan rösta, och dom populäraste förslagen tas upp och diskuteras i EU. Detta är en bra möjlighet att få frågorna uppmärksammade i EU och det tar inte många minuter av din tid.


"Förslagen som är inskickade är dels hur Piratpartiet tycker att upphovsrätten borde reformeras, dels vårt Alternativ till medicinpatent."


Läs mer om saken hos Christian, vice ordförande i Piratpartiet, som åker till Bryssel om svenskarna hjälps åt och röstar på Piratpartiet i EU-valet i vår.


Länka, kopiera och sprid informationen vidare!



Av Nandi - 8 mars 2009 09:00

Både DN och SvD (och kanske fler som jag inte läst) verkar åtminstone delvis lyssnat på kritiken. Rubriken på DN:s förstasida är i skrivande stund "6000 tågade fredligt" och på SvD läser jag "Fem timmar av fredlig protest - några få minuter av våld" under förstasidesrubriken.


Ur SvD:


"Mitt på torget står Pàmela Hansson från Malmö, och kramar sin Palestinasjal.

– Jag ville så gärna att detta skulle genomgöras på ett bra sätt, att vi skulle visa vad vi tycker här. Det är så tråkigt när folk försöker motarbeta oss på det viset som de våldsamma gör. En liten grupp förstör här och fokus i media hamnar på dem."


Visst stämmer det delvis, men man verkar helt acceptera att medias fokus hamnar på våldet. Enligt min mening är det minst lika illa. Man låter en liten grupp "förstöra" genom att lägga fokus på dom. Det borde i rapporteringen komma fram i någorlunda rättvis tidsmässig proportion, förhållandet mellan fem timmar av fredliga demonstrationer och några minuter av våld. Jag tycker att det framstår som en lyckad demonstration om man lyckas hålla det såpass lugnt som det ändå var. Media har ett stort ansvar, en stor makt. Det är alltid viktigt att påpeka när denna makt missbrukas, inte minst om det händer ofta.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards