Direktlänk till inlägg 21 mars 2009

Till Piratpartiets EU-kandidater

Av Nandi - 21 mars 2009 11:05

Den 20 maj börjar förtidsröstningen till Europaparlamentsvalet 2009. Jag hoppas innerligt att svenskarna tar med storerbrorssamhället i kalkylen när dom går och röstar. Då kan vi förhoppningsvis efter valet fira att EU fått åtminstone en ny besättningsmedlem som kan hjälpa till att hissa folkets Jolly Roger-flagga och styra oss bort från övervakningssamhället, vars land redan är i sikte. Denne nya besättningsmedlem blir eventuellt Christian Engström, vice ordförande i medborgarrättsrörelsen Piratpartiet, som står överst på partiets valsedel. Med denna nya ställning kommer många möjligheter, men också mycket ansvar.


Piratpartiet är ännu inte ett parti som håvar in en massa bidrag från staten, så som riksdagspartierna. Det hålls igång tack vara frivilliga bidragsgivare, s k Guldpirater, som under februari samlade in 55 268 kr. Partiet har ännu inga anställda, arbetet sköts av hängivna medlemmar.


Röstar vi in en Pirat, kanske Christian, i EU-parlamentet, så kommer denne Pirat tack vare den totalt omoraliska lönehöjningen i EU att tjäna 86 000 kr i månaden på att föra vår talan där. I dagsläget är parlamentarikernas lön 54 500 kr i månaden, höjningen sker den 14 juli. Jag ställer mig frågan hur denne Pirat-parlamentarikers lön kommer att synas på Piratpartiets donationsstatistik? För mig är det uteslutet att någon skulle behöva en lön på 86 000kr i månaden, 54 500 kr är redan det i överkant. Visst får man jobba och resa väldigt mycket, men man gör det väl ändå av övertygelse om att Piratpartiets frågor är avgörande för demokratins framtid?



När en person i partiet kan mäta sin inkomst med hela partiets omsättning känns det lite lustigt. Vilken Piratpartist ska man sätta sitt kryss på på valsedeln om man vill se ett stort klirr i kassan för partiet, ett ordentligt klirr som kan gå till kampen för demokrati och mänsklilga rättigheter här hemma?

"Jag tycker att redan det lönesystem som vi har i dag är horribelt. Jag tycker inte att man ska berika sig på politiskt arbete." - Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker

 
 
Janne

Janne

21 mars 2009 16:36

Kan hålla med om att lönerna för parlamentariker är lite för vidlyftiga, men det är ju ett problem med EU i sig.

Tycker dock att det är fel tänkt att sätta kryss för den som skänker mest pengar tillbaka till partiet. Man ska väl inte kunna köpa röster?

Den som som vi ska skicka ner till EU-parlamentet (om det går som vi vill) ska givetvis vara den som vi bedömer har störst förutsättning att göra vår röst hörd där nere och då tror jag att Chistian Engström är ett ypperligt val.

Sen om han väljer att donera en del av sin lön tillbaka till partiet, om han skaffar fadderbarn i Indonesien eller om han köper vin och gåslever för hela slanten tycker jag faktiskt är upp till honom...

http://blogg.aftonbladet.se/21512

 
Ingen bild

HR

21 mars 2009 17:43

Jag kommer att kryssa Christian Engström för att jag anser att han driver piratpartiets politik bäst.

Jag antar att Christian kommer att anställa rätt personer för att PP skall lyckas föra ut sin politik på bästa sätt i EU och här hemma.

 
Ingen bild

Nandi

21 mars 2009 18:59

Håller absolut med om att politiken personen driver är otroligt viktig. Samtidigt vill jag ha en representant vars politik grundar sig på genuint engagemang och moral, någon som lever som han/hon lär. Sharing is Caring och vi kämpar tillsammans mot ett ganska svårnått mål, att stoppa övervakningssamhället och att förändra systemet för upphovsrätt och patent. Många av oss kämpar helt utan att få något för det, men kanske kommer en av oss att få 86 000 kr/mån för det. Man bidrar med det man kan bidra med, vissa med idéer, vissa med opinionsbildning, vissa med underhåll av partiets hemsida etc. Om representanten väljer att köpa vin och gåslever så blir jag klart missnöjd och kallar det för hyckleri. Det är tack vare alla frivilliga, tack vare gräsrotsrörelsen och svärmarbetet som representaten fått privilegiet att åka till Bryssel och driva frågor han eller hon brinner för. Att då äta gåslever och dricka vin är väl förkastligt om man skott sig till stor del på andra arbete och engagemang? Jag underskattar inte den otroliga insats som exempelvis Christian gjort, men han hade inte kommit långt utan hjälp.
Jag förväntar mig inget direkt svar om att "Ja, jag ska donera motsvarande halva lönehöjningen som det innebär för mig att bli EU-parlamentariker!", jag ville mer bara uttrycka en önskan eller en förhoppning som jag hoppas kan få gehör även om jag inte får ett skriftligt svar. Att jag utformade det som en konkret fråga för att skapa lite mer uppmärksamhet behöver jag väl knappast nämna ;)

 
Mattias Bjärnemalm

Mattias Bjärnemalm

21 mars 2009 23:31

Hej Nandi

Amelia Andersdotter, som står på andre plats på partiets valsedelm, lade en motion till partiets årsmöte i år om att vi skulle införa en frivillig partiskatt på 10% för alla som får ersättning för politiska uppdrag som de fått som representanter för partiet. Motionen röstades dock ner av årsmötet.

Diskussionen kring motionen kan läsas här: http://forum.piratpartiet.se/Topic130309-360-1.aspx och här: http://forum.piratpartiet.se/Topic134331-358-1.aspx

Själv är jag kritisk till det beslut som årsmötet fattade. En gemensam standard för hur mycket våra folkvalda donerar skulle göra att vi slapp riskera att folk börjar försöka vinna röster på att lova mer än andra, och de tio procent som föreslogs är en försumbar siffra som alla som blir valda, oavsett tidigare levnadsstandard, borde kunna avvara.

Redan innan partiets årsmöte gick jag själv ut och förklarade på min blogg att jag kommer följa idén om en partiskatt på 10% om jag blir invald. Inte för att försöka vinna röster genom att locka med pengar (risken är nog större att aktiva reagerar tvärt emot om någon skulle försöka med det) utan för att jag vill sända en tydlig signal om att jag anser att vi som medlemmar har rätt att ställa den typen av förväntningar på dem som vi väljer att representera oss på våra vallistor.

http://ungpirat.blogspot.com

 
Mattias Bjärnemalm

Mattias Bjärnemalm

21 mars 2009 23:33

Jag kan ju även slänga in länken till mitt blogginlägg där jag pratar om partiskatt:

http://ungpirat.blogspot.com/2009/02/partiskatt.html

http://ungpirat.blogspot.com

 
Ingen bild

Nandi

22 mars 2009 10:11

Tack för ditt svar Mattias! :) Jag hade inte tagit mig tid att rota efter saken då jag som jag brukar skrev blogginlägget helt oplanerat och spontant.

Det verkar som om vänster-höger-politiken lyser igenom lite när folk tar ställning i denna fråga. Vänstern har inget emot en uppmaning om att dela med sig medan högern tycker att man ska vara helt fri att göra vad man vill med pengarna.

Jag tycker att det ligger ganska naturligt i ordet "representant" att man bara är ett ansikte utåt åt en organisation, och att lönen som representanten får borde fördelas mellan representanten och organisationen, då den ene är helt beroende av den andre. Som representant är man ju bara den som framför dom idéer eller den politik som människorna inom organisationen tillsammans arbetat fram.

10% är inte alls särskilt mycket, man får helt enkelt hoppas att representanterna, utan den satta gränsen, donerar ännu mer än så. Jag tror att ni kandidater hade ställt upp oavsett om ni fått den nuvarande lönen på 54 500 kr/mån, den på 86 000 kr/mån eller rent av 35 000 kr/mån. Jag anser det därför inte mer än rimligt att man inte själv tar emot mer än 54 500 kr/mån som motsvarar våra svenska riksdagsledamöters lön, och ger resten till partiet. Nu kompliceras det hela såklart av inkomstskatten, men att man går med på att få samma lön efter skatt som våra egna riksdagsmän och ger resten till organisationen vars politik man representerar. Så resonerar i alla fall jag, och då tar jag ändå till i underkant tycker jag själv.

 
Ingen bild

HR

22 mars 2009 14:23

Du verkar inte förstå att om parlamentarikern anställer personer som driver partiets politik, så ger det mycket mer till partiet än om högstbjudande, men kanske inte bästa, kandidat vinner mandatet. Vad är några tusen i månaden om partiet går miste om två-tre anställningar á 30000 kronor i bruttolön. Det vill säga att parlamentarikern istället anställer sina bästa vänner för att de skall njuta av gratislönen.

 
Ingen bild

Nandi

22 mars 2009 14:41

Är det något jag missat får du gärna förklara mer i detalj :) Jag är inte omöjlig att resonera med, jag skriver ju bland annat för att få mothugg och då kanske lära mig nåt och eventuellt ompröva mina ståndpunkter.

Du menar att en parlamentariker som tar ut hela sin lön själv förmodligen kommer att anställa två eller tre personer á 30k (plus någon form av arbetsgivaravgift?) som hjälper till att föra ut partiets politik? Du får gärna förklara för mig lite mer utförligt då du verkar ha koll! :)

 
Ingen bild

HR

22 mars 2009 15:02

Varje parlamentariker har 16900 euro för att anställa assistenter, så om t.ex Partiledaren och Partisekrereteraren fick lön den vägen vore det bättre för partiet än om parlamentarikerns bäste vänner rent privat fick gratislön.

Fast nu verkar dom ha ändrat reglerna, se här:

http://www.europarl.europa.eu/members/expert/staticDisplay.do?language=SV&id=148

Kanske vi ändå måste förlita oss på Guldpirat helt och hållet åtminstone fram tills vi får partistöd av staten. (valet 2010)

 
Ingen bild

Nandi

22 mars 2009 15:15

Okej, tack för infon! Men det är väl ändå att ta i lite om man påstår att den som är villig att ge vidare en del av sin lön till partiet skulle välja att anställa sina bästa vänner? Jag ser ingen anledning till varför en parlamentariker inte skulle kunna gå med på en lön på säg 50 000 kr/mån, ge resten till partiet och samtidigt anställa tre assistenter, förslagsvis i form av några av dom andra som fanns med i toppen av kandidatlistan. Att man är villig att ge bort en del av sin lön innebär ju inte att man är oseriös som parlamentariker.

 
Ingen bild

HR

22 mars 2009 15:26

*pust* Det är ingen förändring mer än att beloppen för kansli och assistenter har höjts. Tur det.

http://www.europarl.europa.eu/parliament/expert/staticDisplay.do?id=39&language=sv&pageRank=2

17540 euro per månad att anställa assistenter.

Jag ville få fram att partiet får flera anställda personer och ett kansli i Stockholm, så det är lågt att begära att parlamentarikern skall betala en straffavgift för att ha blivit vald.

 
Ingen bild

Nandi

22 mars 2009 15:59

"...så det är lågt att begära att parlamentarikern skall betala en straffavgift för att ha blivit vald."

Där håller jag helt enkelt inte med dig, och jag tänker inte haka upp mig på ditt ordval ;) Jag tycker det är fullkomligt rimligt att man, som "tack" för att man fått det stora förtroendet och den fantastiska möjligheten att driva den politik man brinner för i Bryssel, delar med sig av en del av det överflöd (ja, det är överflöd, man klarar sig ypperligt på 18 000kr i månaden eller rent av ännu mindre, allt däröver klassar jag personligen som bonus/lyx) till den organisation, det nätverk av människor, som gjort det möjligt genom helt obetalt arbete och engagemang. Många av dessa personer hade säkerligen kunnat göra ett minst lika bra jobb som parlamentariker, men det var just den här personen som fick chansen. Så resonerar jag, men jag förväntar mig inte att du byter ståndpunkt :)

Nu vet jag hur du ser på saken, du vet hur jag ser på saken och jag har lärt mig att parlamentariker får anställa assistenter för 17 540 €/mån plus att partiet får ett kansli i Stockholm. Win/win alltså!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nandi - 30 april 2011 18:56

Seg och gäspande med ögon som faller ihop av någon oförklarlig trötthet sitter jag här och skriver. Utanför pågår Sveriges valborgsfirande no 1; mellan 10-15 tusen studenter och unga i en liten park och senare ute på fester på nationer och i studentk...

Av Nandi - 25 mars 2011 13:03

Efter 30hp statsvetenskap på Göteborgs Universitet och 15hp statskunskap på Uppsala Universitet tänker jag ge mig på en jämförelse mellan universiteten och städerna, både var gäller själva undervisningen och den sociala tillvaron. Det bygger på min s...

Av Nandi - 23 mars 2011 14:55

Efter tre timmars lyckat tentaskrivande om svensk politik och förvaltning ställde vi oss utanför tentasalen för att snacka, frysa ihjäl och skratta åt alla som inte lyckades få upp dörren när dom skulle gå ut (fanns en lapp om att man skulle trycka p...

Av Nandi - 14 mars 2011 17:00

En kamrat i gymnasiet var ganska dålig på att hålla sig till skrivregler, slarvade med meningsbyggnad, missade lite punkter och särskrev titt som tätt. Detta till trots bloggade han, och han bloggade relativt framgångsrikt. Många var vi som vek os...

Av Nandi - 5 mars 2011 23:08

Aktuell status: Småont i högeraxeln efter att på parkouren ha gjort för många ”kongs” (kasta sig framstupa över i detta fall en hög plint och liggandes på mage i luften skjuta ifrån ordentligt med armarna mot plinten för att flyga läng...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards