Direktlänk till inlägg 22 mars 2009

Fötroendevald - ingen jävla "uppoffring"!

Av Nandi - 22 mars 2009 12:46

Jag kom över denna kommentar när jag ögnade igenom Piratpartiets diskussion angående en eventuell uppmaning till dom förtroendevalda att ge minst 10% av den beskattade inkomsten till partiet för att på något sätt visa sin tacksamhet för det arbete som alla inom partiet lagt ner för att den förtroendevalde skulle få chansen att sitta i den positionen. Kände att jag ville dela med mig av det i och för sig ganska självklara resonemanget då jag tror att det är något som många inte reflekterat över.


"En lite filosofisk utläggning om detta med höger och vänster i förhållande till synen på avlönade förtroendevalda:

Historiskt sett så har det alltid varit så att högerns parlamentariker ofta offret en traditionell karriär i näringslivet för att ägna sig åt politiken, och därför hävdat att det politiska engagemanget varit en ekonomisk uppoffring, de har helt enkelt fått mindre betalt som politiker än de haft annars.

För arbetarrörelsen har det motsvarande förhålandet varit att man som anställd politiker normalt sett fått en skyhögt högre lön än man annars hade kunnat drömma om.

Därför har det utvecklats kulturellt olika synsätt på detta med hur man ser på lönen. För vänstern har det varit en självklarhet att man ska dela med sig till det parti som har hjälpt en att komma i åtnjutande av den höga lönen, för högern har det harit att partiet ska vara tacksamt för att man uppoffrar sig ekonomiskt för att företräda partiet.

Jag säger inte att det ena eller andra synsättet är korrekt, men det kan vara intressant att fundera över det i de här termerna för att förstå varför det finns en konflikt.

/Jörgen"
 

Detta framgår också av Ricks (partiordförande och f.d ung moderat) kommentar som kom innan den ovan nämnda kommentaren.


"Den första premissen säger att det är "generöst tilltagna löner" man får som riksdagsledamot. Då de flesta av oss som arbetar inom IT i huvudstaden ligger på en lön mellan fyrtio och sextiotusen, så är lönen inte alls speciellt generöst tilltagen. Ofta innebär snarare ett förtroendeuppdrag att man går ner i lön. Det innebär alltså i merparten av fallen att den ersättning som utgår för förtroendeuppdraget som t.ex riksdagsman skulle matchat det man i stället skulle haft i näringslivet som t.ex IT-chef i Stockholm, och i många fall når riksdagsersättningen inte upp till den lön man skulle haft i näringslivet."


På något sätt förutsätter ju detta att man anser att en lön på 40-60 tusen eller mer för exempelvis ett IT-jobb är helt befogad, vilket jag helt enkelt inte håller med om. Så där står vi och trampar, en till höger och en annan till vänster.


Som väljare skulle jag inte vilja ha en representant som ser det som en uppoffring att vara förtroendevald, att ta sig an en politisk uppdrag. Jag vill ha någon som ser det som en ynnest att få chansen att arbeta för det man brinner för, att få förtroendet att representera andra. Lönen bör då inte spela någon roll så länge man har råd att överleva och mår bra. Andra bör väl inte jobba med politik, eller?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nandi - 30 april 2011 18:56

Seg och gäspande med ögon som faller ihop av någon oförklarlig trötthet sitter jag här och skriver. Utanför pågår Sveriges valborgsfirande no 1; mellan 10-15 tusen studenter och unga i en liten park och senare ute på fester på nationer och i studentk...

Av Nandi - 25 mars 2011 13:03

Efter 30hp statsvetenskap på Göteborgs Universitet och 15hp statskunskap på Uppsala Universitet tänker jag ge mig på en jämförelse mellan universiteten och städerna, både var gäller själva undervisningen och den sociala tillvaron. Det bygger på min s...

Av Nandi - 23 mars 2011 14:55

Efter tre timmars lyckat tentaskrivande om svensk politik och förvaltning ställde vi oss utanför tentasalen för att snacka, frysa ihjäl och skratta åt alla som inte lyckades få upp dörren när dom skulle gå ut (fanns en lapp om att man skulle trycka p...

Av Nandi - 14 mars 2011 17:00

En kamrat i gymnasiet var ganska dålig på att hålla sig till skrivregler, slarvade med meningsbyggnad, missade lite punkter och särskrev titt som tätt. Detta till trots bloggade han, och han bloggade relativt framgångsrikt. Många var vi som vek os...

Av Nandi - 5 mars 2011 23:08

Aktuell status: Småont i högeraxeln efter att på parkouren ha gjort för många ”kongs” (kasta sig framstupa över i detta fall en hög plint och liggandes på mage i luften skjuta ifrån ordentligt med armarna mot plinten för att flyga läng...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards