Alla inlägg den 25 mars 2009

Av Nandi - 25 mars 2009 13:32

"I den svenska debatten framförs ofta krav på att vissa åsikter inte bör omfattas av yttrande- och tryckfrihet. Vi förstår att många budskap kan uppfattas som kränkande men vi menar bestämt att detta är en normal del av ett demokratiskt samhälle. Låt oss bemöta varandras argument, inte förbjuda varandra att sprida dem."


Så står det på beskrivningen av Facebookgruppen "Försvara yttrandefrihet och tryckfrihet" som jag nyligen gick med i. Jag skrev om internetcensuren och yttrandefriheten för inte allt för länge sedan, men det är värd att tjata om. Jag blev påmind om det idag av Rick, som skrev ett läsvärt inlägg om den med anledning av att Tele2 vägrat skriva under den nya censurlistan.


Företaget får nu skit för att man sägs skydda pedofiler, men det bör snarare hyllas för att det står upp för friheten och integriteten på internet. Den nya censuren ska även gälla sidor som länkar till sidor som finns med på listan, och som vi redan vet efter diskussionen i Pirat Bay-rättegången är ett angrepp på länkandet ett angrepp på internet som företeelse. Skulle jag kunna ställas till svars för innehållet på Ricks blogg om jag lade upp en länk till den så skulle jag förmodligen inte vågat länka till den så som jag gjort här ovan. I längden skulle det i princip döda stora delar av internet. Som Rick påpekar innebär ett "förbud" mot att länka till sidorna på censurlistan ett "förbud" mot att publicera själva listan också, eftersom listan består av just adresserna, länkarna, till dom censurerade sidorna. På så sätt blir det i princip omöjligt att diskutera listan på internet. Skulle någon lägga upp listan på sin blogg skulle den bloggen plötsligt klassas som barnporr och bli censurerad.


Tele2 ställer inte upp på detta och det ska dom ha en eloge för!


Om internetcensur överhuvudtaget ska finnas så måste den hållas på absoluta minimumnivå. Vi kan inte fortsätta kritisera Kina för internetcensur om vi fortsätter att utöka den själva.

Såg föresten vid sidan av artikeln i Aftonbladet, på länkarna till bloggar om artikeln, att: "Aftonbladet.se ansvarar inte för det som står i bloggarna." Se till att det kan förbli så!


Läs mer om internetcensuren i "demokratier".

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards