Alla inlägg under april 2009

Av Nandi - 1 april 2009 18:23

Infallsvinkel har kommit över några sidor ur förhandlingsunderlaget till det internationella hemlighetsstämplade ACTA-avtalet som förhandlas fram av ett antal länder i världen, däribland Sverige, med USA som största pådrivande kraft.


Det som står i de läckta sidorna är en stor skandal. Det är ingen tvekan om varför min källa valde att låta just dessa sidor läcka ut.


Ett citat ur avsnittet om “extreme copyright violations”, dvs. “mycket grova brott mot upphovsrättslagen”:


“[...] to acknowledge the right of sovereign states to legislate according to their tradition [...] to legislate at the desired level of culpability, including life imprisonment or capital punishment [...]“


Detta handlar alltså om rätten för suveräna stater (länder) att sätta vilket straffvärde (culpability) som helst på grova brott mot upphovsrättslagarna, inklusive livstids fängelse eller dödsstraff!!


Hur kan svenska politiker ens vara med i dessa förhandlingar?


När jag berättade detta för min rumskamrat som är ganska politiskt ointresserad sade han: Nu är det krig!


Och det är precis vad det är. Det är ett krig mellan medborgarna å ena sidan, politikerna och företagen å den andra. Vi Pirater kämpar tillsammans, med demokratiska medel, mot politikerna och företagen som tillsammans, helt odemokratiskt, förhandlar fram lagarna över våra huvuden långt borta i Bryssel


Självklart tror jag på intet sätt att vi kommer införa dödsstraff eller livstids fängelse för brott mot upphovsrätten, men att våra folkvalda över huvud taget är med och förhandlar fram ett avtal där man resonerar i banor om att låta länder tillåta detta är helt absurt, jag kan inte beskriva det i tillräckligt starka ord!


Som rumskamraten sa, nu det är krig. Det är krig om demokratin, upphovsrättslagstiftningen och rätten till ett skyddat privatliv. Jag har valt sida, har du?

Skapa flashcards