Direktlänk till inlägg 20 maj 2009

Utkörd ur vallokalen

Av Nandi - 20 maj 2009 15:14

Idag fick jag med mig fem vänner till posten i Coop Forum-gallerian i Visby för att förtidsrösta och dagen till ära hade jag tagit på mig min Piratpartiet-tröja. Efter lite funderande kring var valkuverten var visade det sig att man var tvungen att gå in och be om ett kuvert innan man kunde gå till röstbåset och hämta valsedel att lägga ner i det. Röstmottagaren reagerade lite på min tröja och utbrast halvglatt något i stil med: "Jaha, här kommer The Pirate Bay!". Det är lite pinsamt hur dålig koll många verkar ha på oss och det är tråkigt att känna att man inte blir tagen på allvar. Flygbladsutdelningen är helt klart välbehövd.


Efter att vi röstat stod jag med mina vänner vid ett bord en bit bort och snackade lite. Plötsligt känner jag att någon står väldigt nära bakom mig och jag vänder mig om för att se en blå tröja. Det var chefen för Coop Forum som med en barsk min hälsade på mig. Han började prata om att partierna inte fick hålla till i närheten av vallokalen och förvånad påpekade jag vänligt att jag inte var någon officiell representant för partiet utan att jag bara stod och samtalade med mina vänner. Det gjorde tydligen ingen skillnad och han bad mig istället att antingen gå ut och ställa mig utanför gallerian eller komma tillbaks "civilklädd" eftersom inga politiska representanter tilläts vara nära vallokalen. Jag ville såklart inte tjafsa utan gick utan omsvep med på det och gick ut i regnet. Mina vänner reagerade dock och funderade på om man verkligen fick lov att köra ut någon sådär.


På väg hem gick jag igenom gallerian och ut på andra sidan. Där vid entrén stod självaste MUF-ordförande Niklas Wykman med en bergssprängare och delade ut flygblad för partiet som gett oss FRA och IPRED, som inte vill/vågar säga nej till Datalagringsdirektivet och som hjälpte till (undantaget Fjällner) att rösta ner tillägg 166 till telekompaketet som skulle garantera medborgerliga fri- och rättigheter på Internet. Jag snappade upp ordet "Piratpartiet" i en viskning mellan honom och tjejen som gjorde honom sällskap, när jag passerade. Det måste ta emot för MUF:arna att stödja ett parti som verkar vägra att lyssna på ungdomarna i dessa frågor. Kanske röstar dom Pirat i hemlighet.


Jag hoppas innerligt att alla goda krafter röstar nu i valet, alla Vänsterpartister, Miljöpartister och Pirater! Rösta redan idag, varför skjuta upp det? :)


"Action is the antidote to despair." - Joan Baez

 
 
vivi

vivi

20 maj 2009 15:19

Vet inte om ja själv skulel rösta på piratpartiet, är inte tillräckligt påläst men bra att du visar vad du står, konstigt ... ingen viskar bakom rygen när ngn har en Moderattröja.....

http://www.missvivis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mannish

23 maj 2009 15:07

Jag gör :p

 
Ingen bild

Nandi

24 maj 2009 16:04

Haha, fint Manne :P Nemen det är ju roligare att i så fall försöka debattera lite med dom. Fråga varför dom tycker att just jag ska rösta på moderaterna och sen göra det så svårt som möjligt för dom.

 
Robban

Robban

27 maj 2009 02:34

Jo sådana är ju reglerna, man får inte propagera i eller kring en vallokal. Ganska hårda bestämmelser det där. Men det som gör att man höjer lite på ögonbrynen är att det stod moderater där som inte blev tillsagda? Eller har jag missuppfattat? ;)

http://www.piratpartiet.se

 
Ingen bild

Nandi

27 maj 2009 08:32

Moderaterna stod utanför entrén och delade ut flygblad till folk som passerade. Jag stod innanför entrén och samtalade med mina vänner, som alla redan hade röstat.

Det är väl bra om man håller hårt på reglerna, men jag blev bara lite paff och tyckte han kunde ha varit lite mer ödmjuk i sin framtoning :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nandi - 30 april 2011 18:56

Seg och gäspande med ögon som faller ihop av någon oförklarlig trötthet sitter jag här och skriver. Utanför pågår Sveriges valborgsfirande no 1; mellan 10-15 tusen studenter och unga i en liten park och senare ute på fester på nationer och i studentk...

Av Nandi - 25 mars 2011 13:03

Efter 30hp statsvetenskap på Göteborgs Universitet och 15hp statskunskap på Uppsala Universitet tänker jag ge mig på en jämförelse mellan universiteten och städerna, både var gäller själva undervisningen och den sociala tillvaron. Det bygger på min s...

Av Nandi - 23 mars 2011 14:55

Efter tre timmars lyckat tentaskrivande om svensk politik och förvaltning ställde vi oss utanför tentasalen för att snacka, frysa ihjäl och skratta åt alla som inte lyckades få upp dörren när dom skulle gå ut (fanns en lapp om att man skulle trycka p...

Av Nandi - 14 mars 2011 17:00

En kamrat i gymnasiet var ganska dålig på att hålla sig till skrivregler, slarvade med meningsbyggnad, missade lite punkter och särskrev titt som tätt. Detta till trots bloggade han, och han bloggade relativt framgångsrikt. Många var vi som vek os...

Av Nandi - 5 mars 2011 23:08

Aktuell status: Småont i högeraxeln efter att på parkouren ha gjort för många ”kongs” (kasta sig framstupa över i detta fall en hög plint och liggandes på mage i luften skjuta ifrån ordentligt med armarna mot plinten för att flyga läng...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards