Direktlänk till inlägg 1 juni 2009

Maria Ferm m fl mötte gräsrots-PP

Av Nandi - 1 juni 2009 23:10

Så kom då den utlovade paneldebatten inför EU-valet. Varken jag eller David hade haft någon större tid för att förbereda oss då studentbalen, som f.ö var mycket trevlig, ägde rum i söndags kväll. Jag kom hem klockan tre på natten, gick upp klockan tio, duschade, åt frukost, ögnade igenom den femminuterslånga presentationen som jag i all hast förberett här om kvällen inför debatten och var sedan tvungen att bege mig bort till Säve. Så fullt upp hade jag haft att jag helt glömt bort att vi hade fått tillåtelse att ha ett bokbord i caffis, men som tur var hade Jocke koll på det och lyckades få upp det i sista sekund.


Jag tycker detta är ett typexempel på att Piratpartiet är en gräsrotsrörelse. Jag tog initiativ till att prata med rektorn om affischering, jag hörde av mig till gymnasiechefen för att övertala honom att PP skulle få vara med i debatten, jag kontaktade David för att höra om han var villig att haka på debatten och efter en snabbkoll med valkretsledaren fick vi ett OK för att representera Sveriges största politiska ungdomsförbund i en paneldebatt i skolans aula. Jocke tog själv tag i bokbordet och lyckades hitta en tjej som hade tid att sitta där. Allt detta gjordes av mig, David och Jocke, tre helt vanliga medlemmar av partiet sedan ett par månader tillbaks utan något titel eller liknande.


Informationen jag fått om debatten var väldigt knapphändig och jag hade trott att det var elever på skolan som skulle representera dom olika ungdomsförbunden. Det visade sig dock vara helt fel. Istället mötte jag och David, som alldeles nyligen börjat engagera oss politiskt, representanter från dom andra ungdomsförbunden som hade tagit sig hit från fastlandet efter inbjudan, bland annat Grön Ungdoms språkrör Maria Ferm.


Den presentation jag hade förberett fick kastas i papperskorgen då debattledaren beslutade att korta ner tiden från fem minuter till två-tre. Det blev alltså till att improvisera. Jag tyckte dock att jag lyckades rätt så bra och debatten var trevlig även om det blev lite tjatiga höger-vänsterdiskussioner ibland (inget ont om höger-vänsterdiskussioner men när det aldrig leder någon vart och allt bara upprepas blir det tråkigt). Jag och David hade väntat oss att vi skulle få sitta tysta under större delen av debatten eftersom även andra frågor än piratfrågor skulle avhandlas. Överraskande nog fick vi riktigt mycket plats och tack vare Maria fick vi lite mer tid till integritetsfrågan. Debattledaren hade tänkt hoppa över den frågan (!) eftersom vi hade glidit in på den under diskussionen om frihandel av någon anledning, men Maria uppmärksammade det vilket ledde till att det diskuterades lite mer framåt slutet. Tack för det! :)


Publiken verkade bestå till största del av vänsterfolk och pirater och den moderata representanten blev påhoppad både av oss paneldeltagare och publiken. Det var en lärorik dag för mig som nybörjarpolitiker.

 
 
Rickitickitawii

Rickitickitawii

8 juni 2009 11:34

Tjenixen, läste om att du skulle se Porcupine Tree! När och var spelar de? Nu kan vi vara glada och nöjda med 7.1%

http://Elprofundo.blogg.se

 
Ingen bild

Nandi

15 juni 2009 12:05

Visst är vi både glada och nöjda med över 7%!

19 oktober i Stockholm är det.

http://www1.ticnet.se/PriceTable?eventId=LAD26975ARN10192

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nandi - 30 april 2011 18:56

Seg och gäspande med ögon som faller ihop av någon oförklarlig trötthet sitter jag här och skriver. Utanför pågår Sveriges valborgsfirande no 1; mellan 10-15 tusen studenter och unga i en liten park och senare ute på fester på nationer och i studentk...

Av Nandi - 25 mars 2011 13:03

Efter 30hp statsvetenskap på Göteborgs Universitet och 15hp statskunskap på Uppsala Universitet tänker jag ge mig på en jämförelse mellan universiteten och städerna, både var gäller själva undervisningen och den sociala tillvaron. Det bygger på min s...

Av Nandi - 23 mars 2011 14:55

Efter tre timmars lyckat tentaskrivande om svensk politik och förvaltning ställde vi oss utanför tentasalen för att snacka, frysa ihjäl och skratta åt alla som inte lyckades få upp dörren när dom skulle gå ut (fanns en lapp om att man skulle trycka p...

Av Nandi - 14 mars 2011 17:00

En kamrat i gymnasiet var ganska dålig på att hålla sig till skrivregler, slarvade med meningsbyggnad, missade lite punkter och särskrev titt som tätt. Detta till trots bloggade han, och han bloggade relativt framgångsrikt. Många var vi som vek os...

Av Nandi - 5 mars 2011 23:08

Aktuell status: Småont i högeraxeln efter att på parkouren ha gjort för många ”kongs” (kasta sig framstupa över i detta fall en hög plint och liggandes på mage i luften skjuta ifrån ordentligt med armarna mot plinten för att flyga läng...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards