Alla inlägg den 6 december 2009

Av Nandi - 6 december 2009 11:35

Haft en underbar Gotlandssommar; flyttat till mamma i Göteborg; flyttat till Oslo för att jobba och dela lägenhet med barndomskamraten Jahmi; sökt jobb på heltid i tre veckor; varit på två lyckade anställningsintervjuer hos bemanningsföretag; jobbat en natt med mattläggning; jobbat en dag på ett Hitachilager; jobbat en dryg vecka på barnehage (dagis); jobbat nio dagar med att fylla lådor på en ny postterminal; flyttat till en annan lägenhet tillsammans med Jahmi och använt cyklarna att köra alla grejerna på; sett Porcupine Tree i Stockholm tillsammans med mamma; jobbat ytterligare fem veckor på samma barnehage som tidigare; varit på anställningsintervju hos bemanningsföretag; jobbat en vecka på en annan barnehage; varit på anställningsintervju hos ytterligare ett bemanningsföretag; jobbat fyra dagar med mattläggning/möbelflyttning (samma som första jobbet); jobbat en dag som städare på en högskola; jobbat en dag med möbelflyttning för en advokatfirma tillsammans med Jahmi; jobbat fyra dagar på lager med orderplock, packning och kuvertering. Och så har jag ju varit i Göteborg och Värmland några helger också.


I övrigt har hösten passerat mestadels smärtfritt tack vare en rumskamrat som är lika lätt att bo med som John var förra året, utsökt mat lagad med kärlek, massvis av te och skön musik. Det som tidvis gjort det lite kämpigt är att jag saknat mina vänner och min kära mor i Sverige väldigt mycket. Visst går det att hålla kontakten på avstånd men även jag känner av begränsningarna som elektronisk kommunikation medför. Göteborg och Värmland har varit tillräckligt nära för att besöka över en helg då och då, och likaså gick det att en gång åka till Stockholm. Gotland ligger dock i en klass för sig när det gäller resväg och det har nu gått snart fyra månader sedan jag sist träffade gänget där.


Hade jag varit en annan person kanske jag skulle skaffat mig en ny stor vänkrets här i Oslo, eller så hade jag försmäktat av ensamhet. Men precis som jag klarade av månader av isolerat pluggande under det intensiva tredje året på gymnasiet med min rumskamrat som sällskap bara på vardagarna så har jag nu kunnat finna mig tillrätta i många lugna kvällar och även helt ensamma helger i Oslo då Jahmi valt att hälsa på sina hemtrakter i Värmland. Det är inte så att jag finner det ärofyllt att leva månader utan något större umgänge, men jag anser det vara en fördel att inte plågas av att vara själv. Att även kunna sätta värde på lugn och tystnad, att upptäcka och kunna njuta av den frihet som råder när man inte har någon annan att ta hänsyn till.


Men allt blir tröttsamt i för stora mängder. Just nu ser jag mycket fram emot att träffa vännerna och mamma igen i jul. Och sen har jag ju en tremånaders Asienvistelse att se fram emot också ;-)


"Ensamhet är inte att vara ensam. Det är att inte ha någon att längta till." - Barbra Ring

Skapa flashcards