Alla inlägg den 6 april 2009

Av Nandi - 6 april 2009 22:58

Många är det nog som är beredda att greppa mikrofonen och ta till orda på torg och gator för att sprida Piratpartiets budskap till allmänheten. Färre är det dock som har talang just för att formulera sig slagkraftigt på ett bra sätt. Kanske har någon annan redan gjort det, men mångfald och upprepning är bara bra. Jag tänkte i alla fall bidra med ett utkast/förslag till ett kortare Piratparti-tal. Min förhoppning är att det kan komma till användning, i sin ursprungliga form eller förändrat/förbättrat av er andra Pirater. Jag är övertygad om att det finns många bland er som kan och vill hjälpa till med producerandet av pirattexter - det brukar ju bli bra när vi hjälps åt!


Kanske kunde man samla ihop lite tal av olika längd och karaktär på samma plats, så att den som vill hitta ett och framföra det kan leta upp det manus som passar just den personen bäst?


Anyway, här är ett förslag som jag skrev i förmiddags, grundat på texter från piratpartiet.se. Det kan hända att jag själv kommer på ändringar jag vill göra i det, men jag hoppas att det kan inspirera till mer skapande.



Sverige har länge varit ett föregångsland. Vi har länge legat i den absoluta världstoppen vad gäller demokrati, öppenhet, frihet och mänskliga rättigheter. Dessa ideal har vi hållit högt och med rätta varit stolta över. Parallellt med detta har vi även varit en världsledande tekniknation. Datorer och internet, fantastiska uppfinningar, har förenklat vår vardag och öppnat nya möjligheter för kommunikation, kunskapsspridning och ett rikt kulturliv. Vi betalar våra räkningar, kommunicerar förtroligt med vänner, läkare, advokater och journalister. Vi bokar resor, läser nyheter, bloggar, fildelar och har en rik deltagarkultur där man bygger vidare på varandras arbete och delar med sig till varandra.


Det här är något att värna om. Tyvärr är det många som inte insett detta. Många av våra politiker tillhör dem som ännu inte insett att internet faktiskt kan vara det största som har hänt för demokrati, kommunikation och kultur sedan tryckpressen kom, det är faktiskt ingen överdrift.


Dagens politiker är ofta ivriga med att driva igenom lagar för att övervaka oss medborgare och censurera och begränsa internet. Vi i Piratpartiet motsätter oss denna utveckling. Vi kämpar för att behålla ett fritt internet och rätten till privatliv, och motsätter oss därför statlig övervakning av människor som inte är misstänka för brott.


Vi menar också att icke-kommersiell fildelning är något positivt, som kan gynna både skapare och brukare. Vi i Piratpartiet vill därför att spridning av kultur och kunskap ska uppmuntras, inte förbjudas!


(paus för andhämtning och kraftsamlande)


Var det svenska folkets röst som godkände FRA:s massavlyssning av oss medborgare?


Var det svenska folkets röst som tillät privata intresseorganisationer att med stöd av IPRED bedriva hetsjakt på oss mellan 1 och 2 miljoner svenska fildelare?


Var det svenska folkets röst som tog fram Datalagringsdirektivet som ska tillåta lagring av information om när, var och till vem du ringer, SMS:ar och mejlar, för att på så sätt kunna kartlägga hela din sociala krets?


Det har inte varit våra röster som drivit på utvecklingen mot övervakningssamhället, men jag hoppas att det blir våra röster som sätter stopp för det!


Rösta på Piratpartiet den 7 juni!


Av Nandi - 6 april 2009 10:43

Mark Klamberg har skrivit det så bra att jag bara skickar er vidare till hans inlägg som förtjänar att uppmärksammas.


Detta är riktigt ruttet. Hjälp till att uppmärksamma skiten!

Av Nandi - 6 april 2009 00:24

Om det nu förvånar någon kan jag meddela att Antipiratbyrån verkar ha begått ett dataintrång när dom tog fram bevisningen till det första IPRED-fallet som gäller en FTP-server med ljudböcker om jag förstått rätt. FTP-servern var nämligen skyddad genom ett system där både konto och lösenord behövdes för att få tillgång till filerna. Hur skulle Antipiratbyrån kunnat komma åt dessa filer på laglig väg? Skulle så vara fallet, att bevisinsamlandet var brottsligt, ser det ut att bli en misslyckad kick-off på mediebranchens "jakt på kunder". Att dessutom påstå att filerna på en lösenordsskyddad FTP-server "var tillgängliga för allmänheten" är ju skamligt dåligt.


Piratpartiets valkampanj drog för övrigt igång i lördags. Här på Gotland är vi tydligen lite efter fick jag veta när jag aningen otålig kontaktade valkretsansvarige. Men kampanjmaterial är på väg, så snart kan vi nog se till att synas lite på stan. Såg ett klipp från kampanjstarten i Malmö och tycker det är trevligt att dom kommit igång. Dock efterlyser jag bättre talare då jag inte tyckte att dom lyckades föra ut PP:s budskap särskilt väl. Skulle jag själv få förtroendet någon gång är jag övertygad om att jag skulle göra ett bättre jobb som talare. Får jag posten som kommunledare så kanske det blir upp till bevis.


"Well done is better than well said." - Benjamin Franklin

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards