Direktlänk till inlägg 10 september 2010

Brott: hindrande av elektronisk övervakning

Av Nandi - 10 september 2010 10:23

Beatrice Ask föreslår förstärkt skydd för förföljda:


Regeringen föreslår att så kallad stalkning, förföljelsesyndrom, blir ett särskilt brott som kallas olaga förföljelse. Brottet är grovt så påföljden ska vara fängelse, sade företrädare för regeringsalliansen på en presskonferens på fredagen.


Inga speciella konstigheter så långt. Förslaget i sig handlar ju om riktad övervakning/elektronisk fotboja för någon som dömts. Det jag reagerar på är rubriceringen på brottet att vägra denna form av övervakning.


Den person som vägrar elektronisk övervakning kan dömas till böter eller fängelse för brottet hindrande av elektronisk övervakning.


Om innehållet i lagen bara handlar om just det som artikeln tar upp (att den dömde vägrar det utdömda straffet) är det ju inga direkta problem. Dock ger rubriceringen mig dåliga vibbar när jag jag kopplar det till exempelvis kryptering. Jag säger inte att jag som överdrivet rädd medlem i Piratpartiet tror laginnehållet kommer förbjuda kryptering, det jag säger är bara att rubriceringen är obehaglig. Jag utgår därför från att lagtexten preciserar att det bara är applicerbart på dömda brottslingar som vägrar att acceptera sin straffliga påföljd. Jag tycker därför att rubriceringen borde avspegla detta innehåll, dvs att den är kopplat till själva vägran att finna sig i straffpåföljden, snarare än att precisera det till just hindrandet av övervakning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nandi - 30 april 2011 18:56

Seg och gäspande med ögon som faller ihop av någon oförklarlig trötthet sitter jag här och skriver. Utanför pågår Sveriges valborgsfirande no 1; mellan 10-15 tusen studenter och unga i en liten park och senare ute på fester på nationer och i studentk...

Av Nandi - 25 mars 2011 13:03

Efter 30hp statsvetenskap på Göteborgs Universitet och 15hp statskunskap på Uppsala Universitet tänker jag ge mig på en jämförelse mellan universiteten och städerna, både var gäller själva undervisningen och den sociala tillvaron. Det bygger på min s...

Av Nandi - 23 mars 2011 14:55

Efter tre timmars lyckat tentaskrivande om svensk politik och förvaltning ställde vi oss utanför tentasalen för att snacka, frysa ihjäl och skratta åt alla som inte lyckades få upp dörren när dom skulle gå ut (fanns en lapp om att man skulle trycka p...

Av Nandi - 14 mars 2011 17:00

En kamrat i gymnasiet var ganska dålig på att hålla sig till skrivregler, slarvade med meningsbyggnad, missade lite punkter och särskrev titt som tätt. Detta till trots bloggade han, och han bloggade relativt framgångsrikt. Många var vi som vek os...

Av Nandi - 5 mars 2011 23:08

Aktuell status: Småont i högeraxeln efter att på parkouren ha gjort för många ”kongs” (kasta sig framstupa över i detta fall en hög plint och liggandes på mage i luften skjuta ifrån ordentligt med armarna mot plinten för att flyga läng...

Skapa flashcards