Direktlänk till inlägg 10 september 2010

Vad vill jag med mitt liv - ett icke-visionärt inlägg

Av Nandi - 10 september 2010 18:18

Glad och positiv. Sen arg och less. Humöret är inte stabilt. Föreläsning om hur dåligt det är med deltagardemokrati. Anteckningar. Spårvagn med politisk reklam på väg hem. Invandrarfamiljer, studenter och slemhostande alkoholister. Eviga studier. Bostad i södra Stockholm och retorik på Södertörns högskola. Politikerdebatt i radion som jag inte orkar lyssna på. Artikel från 2008 på DN om bilderberggruppen som jag läser. Rage Against the Machine, Jedi Mind Tricks, Dead Prez I högtalarna. Vad ska man göra? Vad KAN man göra? Hur förändrar man världen? VEM förändrar världen? Fest, vad är det för något? 100 sidor facklitteratur om dagen är ett ouppnåeligt mål. Föreningar, gym, sport? Var fan är alla och vad gör dom? Hur lär man känna en klass med 100 pers? Vem ska man lära känna? Kebabpizza finns i kylen om ingen har ätit upp den sista biten. Jag är i ett grått och regnigt Sverige och vill inte flytta härifrån. Ska jag byta stad och börja om igen? Finns det ens något alternativ till det om jag ska plugga det jag vill plugga? Vill jag plugga? Är jag den bortskämda ungdomen som Bert Karlsson pratar om, som väntar på att någon ska handplocka mig till ett spännande jobb? Jag kan en massa men är det något värt utan att ha det på papper? Livet är nu men hur använder man det? Skulle kunna starta eget men vad för något? Kan man hoppa över allt och bli en gammal rolig farbror, med ett hus på landet med ett stor gammal ek i trädgården, som sitter i en gungstol framför brasan och läser Bilbo för barnbarnen? Vad vill jag kunna säga om mitt liv när jag gör bokslut? Ska jag jobba heltid och åka på semester några veckor varje år, springa runt i hamsterhjulet och vara kreditkortsmedlem i Amnesty, Greenpeace och Röda korset för att köpa mitt samvete fritt från fattigdom, vapenexport och miljöförstöring? Köpa ny bil, ny spis och renovera badrummet. Fan va hungrig jag är. Hoppas det finns kebabpizza i kylen.

 
 
Ingen bild

Mannish

14 oktober 2010 21:26

Jag saknar dig polarn, vi snackar allt för sällan, och träffas fan aldrig... Känner att du fångade dagens humör för mig jävligt bra med det här inlägget, "vad nu då?"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nandi - 30 april 2011 18:56

Seg och gäspande med ögon som faller ihop av någon oförklarlig trötthet sitter jag här och skriver. Utanför pågår Sveriges valborgsfirande no 1; mellan 10-15 tusen studenter och unga i en liten park och senare ute på fester på nationer och i studentk...

Av Nandi - 25 mars 2011 13:03

Efter 30hp statsvetenskap på Göteborgs Universitet och 15hp statskunskap på Uppsala Universitet tänker jag ge mig på en jämförelse mellan universiteten och städerna, både var gäller själva undervisningen och den sociala tillvaron. Det bygger på min s...

Av Nandi - 23 mars 2011 14:55

Efter tre timmars lyckat tentaskrivande om svensk politik och förvaltning ställde vi oss utanför tentasalen för att snacka, frysa ihjäl och skratta åt alla som inte lyckades få upp dörren när dom skulle gå ut (fanns en lapp om att man skulle trycka p...

Av Nandi - 14 mars 2011 17:00

En kamrat i gymnasiet var ganska dålig på att hålla sig till skrivregler, slarvade med meningsbyggnad, missade lite punkter och särskrev titt som tätt. Detta till trots bloggade han, och han bloggade relativt framgångsrikt. Många var vi som vek os...

Av Nandi - 5 mars 2011 23:08

Aktuell status: Småont i högeraxeln efter att på parkouren ha gjort för många ”kongs” (kasta sig framstupa över i detta fall en hög plint och liggandes på mage i luften skjuta ifrån ordentligt med armarna mot plinten för att flyga läng...

Ovido - Quiz & Flashcards