Alla inlägg den 26 november 2010

Av Nandi - 26 november 2010 16:56

Denna dag har på ett antal sätt skiljt sig betydligt från dom flesta andra dagar. Det började med att jag inte vaknade. För första gången på hela hösten (!!) måste jag glömt att sätta alarmet på mobilen. Alternativet skulle vara att jag satte det (vilket jag har för mig att jag gjorde) och sedan för första gången i hela mitt liv (!!!) stängde av alarmet och somnade om direkt igen utan att minnas det. Istället för att i lugn och ro mysa runt och ta det lugnt på morgonen så blev det full fart (dvs en timme från att jag vaknade tills att jag skulle dra till spårvagnen). Jag hann nätt och jämt kolla facebook, förstasidenyheterna, koka krydd-te, göra några mackor med avokado, tomat och ost och äta frukost, ta upp soppa från frysen och slänga ner allt i väskan.


Väl framme i skolan gick jag runt som en vilsen öhhh André och letade efter vår awesome ”pluggrupp” som jag redan visste inte satt vid bordet där vi hade tänkt sitta eftersom Marina hade sagt det på fb innan jag drog hemifrån. Jag bannade mig själv för att jag inte hade något telefonnummer till någon och satte mig på en stol och tog fram datorn för att se om Marina fortfarande var inne på fb. Precis då kom dock Denise och räddade mig från min övergivenhet. (O?)Lämpligt nog hade dom satt sig så långt bort från den egentliga mötesplatsen som möjligt utan att gå till en annan byggnad..

När jag kom verkade Marina
redan helt trött på plugg (vilket vore fullt förståeligt eftersom hon hade varit där i nästan två timmar och pluggat innan vi kom). Karolina var surftorsk, Denise satt till en början mest och lyssnade (innan hon gick över till att kopiera alla anteckningar från anteckningsblocket till datorn) och när Julia kom var något av det första hon sa att hon funderade på om det kanske inte vore bättre att ägna dagen åt att läsa böckerna istället. Tillsammans med mig som var lite ur balans och allmänt förvirrad var kanske förutsättningarna för en effektiv och fokuserad pluggsession inte ultimata. Jag hade förvisso väldigt trevligt, satt och hinkade tekopp efter tekopp från termosen (som fortfarande inte är tom), hjälpte Rodde med datorproblem och windows-installation via telefon, gled iväg på sidodiskussioner med Julia och försökte då och då få pluggandet på rätt köl. Dagen blev inte mer normal av att jag idag verkade ha ådragit mig plötsliga och tillfälliga med återkommande talsvårigheter, med ständiga felsägningar och artikuleringsbrister. Jag kan knappast klandra Karolina för att hon fick be mig upprepa mig på spårvagnen när hon skulle gå av eftersom inte ens jag själv hörde vad jag sa. ”Haaaeechöööeel!” är inte något jag brukar säga till folk när man skiljs åt en fredag.


I övrigt kom Denise med det mest otippade avslöjandet på länge. Hon har tydligen spelat i orkester och inte vilket instrument som helst, valthorn! Detta gjorde att jag osökt kom att tänka på Eddie Izzard-showen där han pratar om olika musikinstrument. Har ni dålig humor eller dåligt tålamod, hoppa då fram till fjärde minuten och lyssna därifrån. Jag rekommenderar dock hela klippet. Det jag tänkte på i det här fallet var framför allt avsnittet om att spela tuba. Egentligen är stora blåsinstrument jäkligt mäktiga men jag kan ändå förstå Izzards resonemang. Om inte annat tycker jag det är fruktansvärt roligt (som typ allt annat Izzard gjort i stå-upp-väg).



När jag kom hem blev jag påmind om att hovrättsdomen mot TPB föll idag, något som jag under normala omständigheter knappast hade glömt. Sänkning av dom orättfärdiga fängelsestraffen och en höjning av det totalt ogrundade skadeståndsbeloppet blev resultatet, som nu går vidare mot HD.


Dom dömda har genom sitt arbete bidragit till en verksamhet. Verksamheten har i sin tur gjort det möjligt för andra att ladda upp torrentfiler. Torrentfilerna har i sin tur hjälp människor att hitta varandra. Brottet har begåtts av människorna som delat material med varandra med hjälp av torrentfilen som lagts upp av någon som har kunnat göra det tack vare en verksamhet som dom dömda i sin tur varit med och bidragit till. Medhjälp till verksamhet som varit medhjälp till torrentfilsuppladdning som varit medhjälp till att hitta personer som fildelat och som begått huvudbrotten. Det är väl rimligt? Skadestånd på 46 miljoner för att ha främjat artisters inkomster på skivbolagens bekostnad är väl rimligt? Man måste ju se till brottets allvarlighetsgrad. Brottet som dom åtalade har begått lägger ju självklart grund till ett skadestånd motsvarande drygt 600 våldtäkter á 75 000kr. Jag menar, dom har ju bara sett på medan alla miljontals svenssons våldtagit skivbolagen om och om igen. Och pengarna har svensson spenderat på live-spelningar och merchandise istället för på skivbolagens vackra plastbitar. Vi måste ju känna medlidande med offren...

Ovido - Quiz & Flashcards