Direktlänk till inlägg 20 december 2010

Jobbigt men nyttigt

Av Nandi - 20 december 2010 18:00

Denna höst har i ärlighetens namn inte varit som jag kanske hade önskat, det har varit en av dom motigare tiderna i mitt liv. Därmed inte sagt att den varit misslyckad. Jag har insett saker både om mig själv och om min omvärld som jag inte skulle ha kunnat göra utan att gå igenom det jag gjort. Jag flyttade till en för mig helt okänd stad och upplevde hur det är att vara helt och hållet utan vänner i sin egen ålder. Jag har upplevt en tillvaro utan några egentliga fritidssysselsättningar eftersom jag varken cyklat eller spelat/mekat dator med någon. En tillvaro där det enda självklara varit studier och en tillvaro där dessa studier i samhällsfrågor sammanfallit totalt med det jag till stora delat ägnar min fritid åt i form av bevakning av nyhetsflödet och politiken (fruktansvärt enformigt när man gör samma sak både i plugget och när man är ledig). Jag har även tidigare under vissa tider i min uppväxt känt mig ensam men jag har ändå alltid förr haft någon eller ett par trogna, nära och underbara vänner till hands, även dom gånger jag varit utan vänner i min egen klass.


Den här hösten har jag vissa dagar (känslomässig berg-och-dalbana) för första gången i mitt liv på riktigt upplevt hur det kan vara att vakna med övertygelsen (från ”den lilla inre djäveln”) om att jag är ointressant, konstig, att jag inte tillför någonting, bara är obekväm och i vägen och att jag därför gör bäst i att hålla mig för mig själv för att inte förstöra tillvaron för andra. Dom dagar jag vaknat med den känslan har det ju också blivit till en självuppfyllande profetia. Håller jag mig på lite avstånd, låter jag bli att ta plats eller fråga om jag får hänga med någon och luncha eller hitta på något någon dag så agerar ju andra också mot mig på sätt som av ”den lilla djäveln” tolkas som bevis på teserna man vaknat med övertygelsen om. Pratar några som jag står tillsammans med utanför föreläsningssalen om att hitta på något till helgen utan att uttryckligen göra klart att även jag är inbjuden, tolkar jag det dessa dagar som att dom helst inte vill att jag ska hänga på och jag gör då ingen ansats att försöka göra mig delaktig och bjuda in mig själv. Antagligen måste det av andra då tolkas som att jag inte alls är intresserad.


Jag har under hösten genom att våga ta vissa nya och för mig tidigare oprövade vägar (men kanske inte fullföljt eller lyckats) försatt mig i situationer som gjort att jag verkligen upplevt hur det känns att ha skitdåligt självförtroende. Det enligt min egen åsikt ganska patetiska tillstånd jag funnit mig själv i under hösten tror jag har gjort mig mer ödmjuk och skapat en bättre förståelse för dom människor som jag tidigare betraktat och ibland avfärdat som konstiga, blyga, osäkra, socialt ointresserade och tillbakadragna.


Jag vet att det är lätt att analysera situationer och sen skriva resolut här på bloggen om vilka åtgärder jag ska vidta, men svårare att sen faktiskt omsätta orden i handling. Jag tänker dock att det inte skadar att ändå försöka formulera målsättningar. Över nyår ska jag till Gotland och förhoppningsvis kunna ladda upp min energi och mitt självförtroende bland gamla vänner som jag inte träffat sedan i somras. Därefter kan jag förhoppningsvis med en ansträngning, en nystart och förhoppningsvis lite draghjälp skapa mig en tillvaro jag tycker är rolig och stimulerande under våren. Jag vet att det är möjligt och jag tycker att jag förtjänar det.


"The greatest adventure is what lies ahead.
Today and tomorrow are yet to be said.
The chances, the changes are all yours to make.
The mold of your life is in your hands to break."
J.R.R Tolkien

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nandi - 30 april 2011 18:56

Seg och gäspande med ögon som faller ihop av någon oförklarlig trötthet sitter jag här och skriver. Utanför pågår Sveriges valborgsfirande no 1; mellan 10-15 tusen studenter och unga i en liten park och senare ute på fester på nationer och i studentk...

Av Nandi - 25 mars 2011 13:03

Efter 30hp statsvetenskap på Göteborgs Universitet och 15hp statskunskap på Uppsala Universitet tänker jag ge mig på en jämförelse mellan universiteten och städerna, både var gäller själva undervisningen och den sociala tillvaron. Det bygger på min s...

Av Nandi - 23 mars 2011 14:55

Efter tre timmars lyckat tentaskrivande om svensk politik och förvaltning ställde vi oss utanför tentasalen för att snacka, frysa ihjäl och skratta åt alla som inte lyckades få upp dörren när dom skulle gå ut (fanns en lapp om att man skulle trycka p...

Av Nandi - 14 mars 2011 17:00

En kamrat i gymnasiet var ganska dålig på att hålla sig till skrivregler, slarvade med meningsbyggnad, missade lite punkter och särskrev titt som tätt. Detta till trots bloggade han, och han bloggade relativt framgångsrikt. Många var vi som vek os...

Av Nandi - 5 mars 2011 23:08

Aktuell status: Småont i högeraxeln efter att på parkouren ha gjort för många ”kongs” (kasta sig framstupa över i detta fall en hög plint och liggandes på mage i luften skjuta ifrån ordentligt med armarna mot plinten för att flyga läng...

Ovido - Quiz & Flashcards