Alla inlägg den 5 januari 2011

Av Nandi - 5 januari 2011 13:04

En sammanfattning, främst för min egen del, över hänt-den-senare-veckan.


Onsdagen förra veckan var på internspråket en ”plejskväll” dvs en på förhand obestämd blandning av spelkväll, filmkväll, charadkväll, laga mat-kväll och allmänt flum tillsammans med Melker, Kriss, Jonny och Jenny (och senare på kvällen även Gustav). Eftersom några av oss hade lite knapert med pengar och eftersom vi var hemma hos Melker så var det pasta och bacon som gällde (Melkers nationalrätt som jag utan att överdriva skulle tro att han äter åtminstone sju gånger i veckan). Jag kunde dock inte riktigt nöja mig med det utan såg åtminstone till att göra en god sås till. Kriss hade för ovanlighetens skull tagit med spelet UNO som jag har sett folk spela ända sedan lågstadiet men aldrig provat själv. Det var faktiskt överraskande roligt (men vad är inte roligt i det sällskapet?) även om det vissa rundor påminde om svälta räv i omgångarnas tidslängd. Vi upptäckte att Jenny tenderade att vara en propp som när hon åkte ut gjorde att rundan strax därefter avgjordes. Taliban och Bush (neger och president (kung och slav)) och dom underbara charaderna fyllde resten av kvällen som slutade sent. 


Dagen efter drog jag ner på stan en sväng och tog en fika med Manne och hans syster Eve. En arbetskamrat till dom, Sussie, joinade också. Jag fick en liten inblick i livet bakom kulisserna på Munkkällaren och kan konstatera att dom verkar ha väldigt roligt ihop där. En arbetsplats dit dom går och träffar vänner och umgås över generationsgränser – skoj! Egentligen skulle jag efter detta iväg och ta en fika med Elin men hon fick ont om tid och var tvungen att åka hem till skogen så på kvällen tog jag istället med datorn och hängde med Gustav hem till Melker. 


Nyårsafton spenderades hemma hos Simon med ett gäng kompisar. Matlagning, musik och gott sällskap gjorde nyårsafton till en mysig tillställning. Att dra ner på hamnen vid 12-slaget var såklart ett misstag eftersom det var 90% fulla 14-åringar och alla tappade bort varandra i vimlet. Det var dock rätt trevligt att sitta på Bageriet med Rasmus, Mattias och Clara i en timme innan jag via McDonalds och en burgare begav mig hemåt i motvind och regn (?!). 


På nyårsdagen blev det middag hemma hos Gustav och hans mamma tillsammans med Gustavs storebror Martin och hans Märta. Väldigt mysiga människor! Jag kan ganska ofta identifiera mig med Martin och se liknande strävanden och tankegångar. Han skyr inte heller att diskutera livets lite större frågor. Vi diskuterade bland annat drömmar om kollektiv och ekobyar och jag fick tips om LEVA Kungslador, ett relativt nystartat ställe i utkanten av stan som serverar ekologisk och vegetarisk mat, säljer hälsokostprodukter och bygger ekologiska hus. 


Dagen därpå fick jag skjuts med Mia och hennes döttrar Alba och Naomi ut till Agneta. Även Peter kom dit och vi bjöds på jättegod rödbetssoppa. Mia, Agneta och Peter är ju ursprungligen mammas vänner som alltid funnits med under min uppväxt. Det är skoj att nu känna att jag kan umgås med dom som med vilka vänner som helst. Faktum är att jag stundtals kan känna mig mer hemma i samvaro med vuxna än med människor i min egen ålder, särskilt i samtalssituationer. Vi åt mycket och länge, pratade och kollade på bilder, bl a från min asienresa. 


Kvällen och dagen därefter spenderades i sällskap med Gustav. Vi satt och chillade, lyssnade på musik, spelade WC3 och Stepmania, jag redigerade en del bilder, Gustav spelade lite gitarr och vi letade upp lite låtar som han kunde försöka lära sig spela. 


Gårdagen var intensiv. Jag blev upphämtad kl 11 av Agneta och vi åkte ut för att hämta mamma som kom med flyget. Vi svängde förbi och hämtade upp Mia och sedan drog vi till LEVA Kungslador som både jag och Agneta var väldigt nyfikna på. På det jättemysiga men aningen kalla stället serverades en underbar vegetarisk lunchbuffé med nybakt bröd, olika sallader, fetaoströror, bönchilis, grönsaks-shots, rotufrukter och annat för 89:-. Med en kopp varmt te som ingick var det svårslaget. Dessutom kände man var och varannan gäst som var där. 


Efter den långa lunchen släppte Agneta av mig vid öster och jag promenerade ner till Hedbergs där Elin och Johan satt. Även på Hedbergs kände man var och varannan kotte. En jättegod saffranspannkaka med salmbärssylt och grädde gjorde magen om möjligt ännu mer nöjd. Eftersom Elin missade förra tillställningen med klasskamrater var det väldigt roligt att jag hann träffa henne innan jag drar.  


Jag fick efteråt skjuts av Elin ut till Bingeby, hem till Anja dit jag var bjudet på middag tillsammans med Rafael. Han är gotlänning och läser statsvetenskap i Uppsala på masternivå. Jag har nästan hela min uppväxt vetat vem han är och har sett honom då och då men jag har aldrig förut haft chansen att lära känna honom, så det var roligt. För att göra gourmet-dagen komplett bjöd Anja på jättegod mat och jag stannade till strax efter midnatt då jag tog mig an den 45 minuter långa promenaden hem till Gustav i rakt motsatta änden av Visby. En intensiv dag som sagt.


"The most beautiful discovery true friends make is that they can grow separately without growing apart." - Elisabeth Foley

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards