Direktlänk till inlägg 10 januari 2011

Män i bebiskläder - en argumentation

Av Nandi - 10 januari 2011 19:13

På tal om allt och ingenting, små och stora, män och kvinnor, bebisar och vuxna och dom där konstiga människorna som tycker att goa, fina, häftiga och knäppa saker och ting är äckliga helt utan anledning vill jag framföra den bestämda åsikten att det inte är något fel med att en könsmogen person med penis har på sig en ”One Piece”, alltså en inomhusoverall (tydligen även känt som ”sparkdräkt”). Nu kanske någon frågar sig vem i all sin dar som skulle ha något att invända mot en sådan banal sak, men det ska jag säga er, att det finns människor i denna värld, undangömda i små lägenheter på Hisingen eller på gator och torg i detta avlånga lands avlägsna och gråa hörn i öster (Stockholm alltså) som  vid åsynen av en sådan företeelser förfäras så till den milda grad att dom, i sin upprördhet, gaddar ihop sig på det sociala nätverket och utan att sky några medel trackar ner på var och en som ovetande om faran står upp för den självklara rätten för var och en att välja att bära bekväma kläder.

Dessa naiva människor chockeras vid åsynen av den utbuktning på klädesplagget som indikerar platsen för mannens penis och tycks äcklas av det faktum att den finns där. Kalsonger och One Piece räcker tydligen inte, dessa människor tycks kräva att mannen murar in den, klämmer fast den mellan benen eller helt enkelt opererar bort den – vad som helst för att dom ska kunna få behålla sin nyfikenhet på om det faktiskt är en man dom ser eller inte.

Ett argument som framförs är att det inte är ”hett” och att plagget enbart ska få bäras i ”hemmets lugna vrå”. Tämligen många skulle försvinna från världens gator in i hemmets lugna vrå om alla som inte hade heta kläder hänvisades dit. Det känns ungefär lika tidsenligt som att kräva att homosexuella bara får vara homosexuella ”behind closed doors”. Tydligen har meningen med kläder gått dessa personer helt förbi. Vi bor i ett land på relativt kyliga breddgrader. Kläder är något vi tar på oss för att skydda oss mot väder och vind som annars skulle plåga våra nakna kroppar. Dessutom är det en angenämare upplevelse att slita ut sina kläder än att skada sin ömma hy. Möjligtvis skulle någon kunna argumentera för att vi även har kläder på oss för att försöka med omöjligheten att undanhålla sanningen om könsorganen för barn eller för att förhindra att människor blir sexuellt upphetsade i olägliga situationer (vilket skulle förutsätta att bara o-heta kläder skulle få bäras). När nu kläder i vilket fall som helst ska bäras vore det ju väldigt märkligt om vi var sådana självplågare att vi valde bort bekväma kläder till förmån för osköna kläder.

Ett ännu märkligare argument jag stött på är att män i One Piece ser ut som vuxna bebisar och att det är fel eftersom bebisar är ”äckliga”. Jag vet inte riktigt var jag ska börja, men kanske är det lämpligast att ta det i ordningen som orden här är framförda. Jag vet inte om det ses som ett problem men eftersom allt verkar vara möjligt i dessa personers värld utgår jag från att dom ser det som ett problem om män ser ut som vuxna bebisar. För det första – är det inte upp till mannen att bestämma vilka kläder han ska ha? För det andra – om han nu ser ut som en vuxen bebis och själv har valt att klä sig så, vad är det då som är fel med det? För det tredje – är det inte roligt och skönt med folk som bryter trender och sätter nya? Den största gåtan är dock varför det skulle vara fel för att bebisar är ”äckliga”. En man i en One Piece liknar en bebis på det positiva sättet – han är cool eftersom han har bekväma kläder snarare än det som betraktas som hett eller normalt och han kan möjligtvis men inte nödvändigtvis bli lite gullig på samma sätt som en bebis. Visst finns det saker med bebisar som är äckliga, exempelvis när dom spyr, äter utanför munnen eller bajsar. Men likheterna mellan en man som tar på sig en One Piece och en bebis består väl inte i att båda spyr, äter som grisar eller bajsar gul och stinkande sörja?


Kristina (aka Kriss) i sin One Piece:

 

 
 
Facebook

Facebook

11 januari 2011 22:06

#
Martina gillar detta.
#

*
Karolina ?

*
Nandi Ja så kan man ju också reagera ;P

*
Karolina Det kan man...

*
Nandi Jag tror du borde kunna följa länken :P

http://www.facebook.com/#!/permalink.php?story_fbid=178554168843704&id=1181730369&notif_t=feed_comment_reply

*
Marina Hur kan man jämför det med homosexuella?

*
David
jag fattar ingenting. jag fattar inte varför man skulle vilja ha på sig något sådant utomhus, jag fattar inte att folk orkar reagera och bli sura på det, jag fattar inte att det pågår en debatt. Om folk vill ha på sig sånt som i mitt tycke är fult så är det väl deras ensak och deras val.

Känns ungefär som när jag läste en insändare från en reaktionär gubbe som tycke man skulle sluta sälja färdigskivat bröd. jag fattade ingenting.

*
Nandi
‎*asg* Det roligaste är att du tolkar det hela som om det vore en diskussion på blodigt allvar David ;D Men det kanske beror på att du inte kan följa länken jag postade ovan.

Vad gäller parallellen till homosexualitet syftar jag på att det handlar om saker som vissa finner provocerande men som det inte finns någon klok grund för att förpassa från allmän plats till hemmets vrår. Att två män står och kysser varandra eller att Sven går i sin One Piece på stan.

*
David
du brukar sällan debattera "oseriöst" och det är inte helt ovanligt att du debatterar ganska muppiga saker, så jag tolkar det bara utifrån det ;)

När det gäller paralellen till homosexuella så är den liiite långsökt kanske, förstår till viss del poängen, men jag tror att ens sexuella läggning spelar en lite större roll i en normal människas liv än vad en bebisdräkt någonsin kommer göra. Bebisdräkten kan du enkelt stoppa i garderoben, men det är kanske inte lika enkelt att stoppa sexualiteten tillbaka i garderoben, eller hålla kvar den i där för den delen

*
Nandi
‎"du brukar sällan debattera "oseriöst" och det är inte helt ovanligt att du debatterar ganska muppiga saker"

Det är sant att jag brukar debattera seriöst men om du följde bloggen under 2:an och första halvan av 3:an i gymnasiet vet du att jag höll en ganska oseriös, dryg och sarkastisk ton i många inlägg som dessutom var fyllda till bredden med internskämt. Idag fick jag ett ryck och kom tillbaks lite till det.

Vad gäller muppiga saker så får du gärna precisera vad det är som jag brukar debattera som du tycker är muppigt :D

*
Nandi ‎"Provocerande" ska tilläggas vilket även gäller liknelsen med homosexualitet som verkar ha varit synnerligen lyckad i det avseendet ;D

*
Marina fast ibland måste man välja vad man använder för att provocera andra..

*
Nandi
Det är en sak att skriva ironiskt om ett terrorattentat dagen efter att det kunde ha dödat hundratals Stockholmare, men när jag gör en liknelse mellan homosexualitet och att klä ut sig i bebiskläder kan jag omöjligen se att någon skulle ta det helt seriöst, än mindre ta illa upp av det... Kan dom göra TV-program där dom sjunger låtar om att allt är bögarnas fel så kan väl jag skriva att det är lika föråldrat att kräva att bebiskläder hålls borta från allmän plats som att kräva att homosexuella ska hålla sig inomhus - det är ju inte ens negativt eller elakt mot homosexuella på något sätt, snarare tvärt om!

*
Nandi Där lyckades du faktiskt provocera mig! :P

*
Amanda
hahahaahahahhahahaha jag dog när jag läste den dära..tycker fortfarande det e skitfult, men det e bara min obetydliga lilla åsikt

*
Denise
Hahahahahahhaha! Jag med. Du är för rolig ibland André!
Och min obetydliga lilla åsikt är det också. Tur att man inte är ensam i alla fall.

http://www.facebook.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nandi - 30 april 2011 18:56

Seg och gäspande med ögon som faller ihop av någon oförklarlig trötthet sitter jag här och skriver. Utanför pågår Sveriges valborgsfirande no 1; mellan 10-15 tusen studenter och unga i en liten park och senare ute på fester på nationer och i studentk...

Av Nandi - 25 mars 2011 13:03

Efter 30hp statsvetenskap på Göteborgs Universitet och 15hp statskunskap på Uppsala Universitet tänker jag ge mig på en jämförelse mellan universiteten och städerna, både var gäller själva undervisningen och den sociala tillvaron. Det bygger på min s...

Av Nandi - 23 mars 2011 14:55

Efter tre timmars lyckat tentaskrivande om svensk politik och förvaltning ställde vi oss utanför tentasalen för att snacka, frysa ihjäl och skratta åt alla som inte lyckades få upp dörren när dom skulle gå ut (fanns en lapp om att man skulle trycka p...

Av Nandi - 14 mars 2011 17:00

En kamrat i gymnasiet var ganska dålig på att hålla sig till skrivregler, slarvade med meningsbyggnad, missade lite punkter och särskrev titt som tätt. Detta till trots bloggade han, och han bloggade relativt framgångsrikt. Många var vi som vek os...

Av Nandi - 5 mars 2011 23:08

Aktuell status: Småont i högeraxeln efter att på parkouren ha gjort för många ”kongs” (kasta sig framstupa över i detta fall en hög plint och liggandes på mage i luften skjuta ifrån ordentligt med armarna mot plinten för att flyga läng...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards