Alla inlägg den 18 januari 2011

Av Nandi - 18 januari 2011 23:25

Jag tycker det verkar som om bloggtrenden är på väg uppåt igen efter att ha haft en svacka under ett par år. Kanske inbillar jag mig bara, men jag tänker i alla fall försöka mig på att förmedla min syn på vad som gör en bra blogg och vad jag försöker tänka på när jag själv bloggar. Ta mig inte för en självutnämnd expert, jag utger mig inte för att vara ett något orakel, men jag tänker att jag trots allt har några års erfarenhet av att både läsa och skriva blogg. Kanske kan det få er andra att fundera på vad det är som just ni uppskattar med en blogg.


Något som jag värderar högt och försöker eftersträva så gott det går är att ha kontakt med mina läsare. SVARA PÅ KOMMENTARER och använd bloggen för att kommunicera med människor i din vardag! När jag bloggar tycker jag att något av det bästa som finns är att få kommentarer. Dock är det få av dom som läser som bemödar sig att avslöja det genom att skriva något. På rak arm skulle jag uppskatta att det är någonstans runt var 30:e unik läsare som skriver något, det beror lite på vad jag skriver om också. När någon väl kommenterar försöker jag dock i största möjliga mån alltid att svara, inte bara för att jag tycker att det är roligt att diskutera eller föra en dialog utan också för att markera att jag faktiskt ser och läser alla kommentarer.


En annan sak som jag tycker är otroligt central både för att det ska kännas meningsfullt att blogga för egen del men också för att det ska ge något för läsarna är att inte enbart skriva om vad man gör. Att jag låg i soffan och drack te och sedan såg en film är det ingen normal människa som bryr sig särskilt mycket om. Däremot är det mer intressant att veta varför jag valde att bara ligga i soffan, vad som rörde sig i mitt huvud och vad filmen jag såg väckte för tankar. Utnyttja gärna händelser för att bygga upp inläggets struktur men lägg till lite egna tankar, reflektioner och gärna humor om du känner för det.


Försök att skriva roliga rubriker om du exempelvis länkar till inlägget på facebook. Skillnaden mellan en bra och en dålig rubrik kan för min del bestämma om jag får 15 eller 40 unika besökare på en dag. Skriv något finurligt, något som skapar nyfikenhet, något som fångar uppmärksamheten men ändå relaterar till inlägget. Skriver du alltid knäppa rubriker som aldrig har något med inlägget att göra kommer antagligen rubrik-effekten att försvinna.


Det är förvisso inget självändamål med så många besökare som möjligt men jag tycker självklart att det är roligt om jag kan skriva något som många känner att det är värt att ta ett par minuter av sin tid för att läsa. Det är skillnad på läsare och läsare också. Jag får mina i genomsnitt mellan 25 och 30 läsare per inlägg nästan uteslutande från facebook. Runt var 10:e facebookvän kollar alltså min blogg, något jag tycker är jätteroligt! Vill man bara få maximalt med läsare så gäller det att skriva om rätt ämne och ha med rätt nyckelord, länka så mycket som möjligt till andra bloggar och nyheter och skriva något som är så bra och unikt att andra kommer länka till det. Mitt personliga rekord är 600 läsare på en dag. Då hade jag skrivit ett inlägg om personlig integritet som Christian Engström, nuvarande EU-parlamentariker för Piratpartiet, skrev ett eget inlägg om och länkade till. Det var i och för sig roligt med så många läsare då eftersom jag skrev nästan uteslutande politiskt och därför ville påverka så många som möjligt med det jag skrev. För närvarande skriver jag dock mer personligt och då värdesätter jag framför allt att människor som känner mig och träffar mig i sin vardag läser det.


Sist men inte minst vill jag slå ett slag för regelbundenhet utan överdrift. Skriver du bara nåt inlägg i veckan eller inte ens det så kommer folk troligtvis tappa intresset. Skriver du å andra sidan 2-3 inlägg om dagen är risken att folk inte orkar följa med. Min tumregelrekommendation är i genomsnitt ett inlägg varannan eller var tredje dag som minimum och maximalt ett inlägg om dagen, kanske två om man skriver väldigt kort. Personligen föredrar jag aningen längre inlägg eftersom jag generellt sett har svårt att utveckla något meningsfullt resonemang på mindre än en halv A4-sida. Det finns dock många som lyckas träffa mitt i prick på enbart ett par rader!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards