Direktlänk till inlägg 24 januari 2011

Nu har jag flyttat!

Av Nandi - 24 januari 2011 22:00

Ehh, oj *försöker sortera dom senaste dagarnas händelser i huvudet* var börjar jag? Jo, jag har flyttat till Uppsala! I lördags eftermiddag kom jag fram efter en tågresa med kraftig syrebrist och åksjukekänsla och lyckades utan större svårigheter hitta hem till David som jag ska bo hos den här veckan. Efter att ha kommit iordning lite och bäddat luftmadrassen som David är så schysst och upplåter åt mig gav vi oss iväg ut. Den tidiga kvällen spenderades med ett gäng trevligt människor från Davids (och numer även min) klass på O'Learys med en mycket god kycklingburgare och svensk handbollsmatch. Jag fick också träffa Peter, Davids kompis, vars korridorsrum jag ska hyra under vårterminen när han åker till Ryssland. Efter maten, matchen och lite snack så gav vi tre oss iväg mot Gotlands nation för att hälsa på Hanna från min gamla gymnasieklass. Även hon ska åka till Ryssland under våren och därför hade hon och Peter en hel del tankar gemensamt och erfarenheter av att förbereda en utlandstermin att dela. Jag och David var kvar en rätt lång stund efter att Peter hade gått men det var ändå inte senare än strax efter elva som vi gick hemåt via den kvällsöppna ICA-affären. Det var som vanligt väldigt mysigt att träffa Hanna och nationen verkar vara ett skoj ställe att bo på.

Det kanske är på sin plats att förklara var jag menar när jag säger nation. Uppsala och Lund är ju två universitetsstäder med gamla anor och dom båda har också så kallade nationer. Såvitt jag förstått är det organisationer som tidigare bestod av studenter från ett och samma landskap som gick ihop för gemenskapen skull. Namnen finns kvar och det är fortfarande studenterna själva som håller i nationerna men kravet på anknytning till landskapen har i alla fall utom Snerikes (Södermanland – Nerikes nation) tagits bort tror jag. Olika nationer har olika inriktningar och karaktär. Vissa har en massa rum och lägenheter som dom hyr ut till medlemmar. Några har supergod mat. Andra har jättestora festsalar, bra bibliotek eller gemytlig stämning. Är du medlem i en nation så är du välkommen på alla andra också, men förmånerna vad gäller rum/lägenheter eller rabatterad mat och dryck gäller bara din egen. Nationerna är naturliga mötesplatser, ordnar pluggfika, gasquer (finare sittningar med party/dans efteråt) och andra arrangemang som bidrar till gemenskapen.

Söndagen dedikerades nästan
uteslutande till läsning med undantag för en fika hemma hos Peter. Jag fick chans att se korridoren och rummet där jag ska bo och det känns jättebra. Rummet är fullt tillräckligt stort, köket är schysst och allt verkar väldigt välordnat på en väldigt lagom nivå sett till organisering, ansvar och skötsel. Dessutom är läget väldigt bra. Inget verkar dock ligga långt bort för studenterna här. Få saker och platser av betydelse är det längre än 15-20 minuters gångavstånd till. Det verkar för övrigt ständigt vara aktiviteter på gång; nationsluncher, gemensamt plugg på något bibliotek, pokerkvällar, helgfikor, kvällsfikor, pubrundor, gasquer osv. Folk verkar rätt sällan sitta hemma själva och häcka, även om man inte gör något särskilt så gör man det ändå tillsammans. Om mitt intryck stämmer bådar det gott helt enkelt!

Dagen började med ett seminarium klockan åtta där alla skulle vara redo att hålla två stycken fem-minuterslånga anföranden om demokrati och könskvotering. Dock var det bara två av tolv som blev tvungna att hålla sina. Vi andra deltog i efterförljande diskussion istället. Därefter hängde jag med David, Anton och Rebecka till norrlands (nation) där vi satte oss i biblioteket och läste fram till strax före fem, med pauser för lunch och fika förstås! David höll på att avlida av för mycket läsning, något som var överraskande att se! Jag förstår honom dock. Själv är det inte många dagar jag läser så länge som jag gjorde idag, men för David, som alltid läser 150 %, är det så nästan jämt. Jag skulle också avlida.

 
 
Ingen bild

Mamman

25 januari 2011 12:10

...fikor, skoj plural...

 
Ingen bild

Nandi

26 januari 2011 12:28

Självklart! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nandi - 30 april 2011 18:56

Seg och gäspande med ögon som faller ihop av någon oförklarlig trötthet sitter jag här och skriver. Utanför pågår Sveriges valborgsfirande no 1; mellan 10-15 tusen studenter och unga i en liten park och senare ute på fester på nationer och i studentk...

Av Nandi - 25 mars 2011 13:03

Efter 30hp statsvetenskap på Göteborgs Universitet och 15hp statskunskap på Uppsala Universitet tänker jag ge mig på en jämförelse mellan universiteten och städerna, både var gäller själva undervisningen och den sociala tillvaron. Det bygger på min s...

Av Nandi - 23 mars 2011 14:55

Efter tre timmars lyckat tentaskrivande om svensk politik och förvaltning ställde vi oss utanför tentasalen för att snacka, frysa ihjäl och skratta åt alla som inte lyckades få upp dörren när dom skulle gå ut (fanns en lapp om att man skulle trycka p...

Av Nandi - 14 mars 2011 17:00

En kamrat i gymnasiet var ganska dålig på att hålla sig till skrivregler, slarvade med meningsbyggnad, missade lite punkter och särskrev titt som tätt. Detta till trots bloggade han, och han bloggade relativt framgångsrikt. Många var vi som vek os...

Av Nandi - 5 mars 2011 23:08

Aktuell status: Småont i högeraxeln efter att på parkouren ha gjort för många ”kongs” (kasta sig framstupa över i detta fall en hög plint och liggandes på mage i luften skjuta ifrån ordentligt med armarna mot plinten för att flyga läng...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards